۱۳۹۸ جمعه ۲ فروردين  | 2019 3 Friday
آرشیو خبر آمار بازدید: 114 کد مطلب: 48062  

خوراکی‌های پاییزی مفید برای سلامتی

پاییز سوپرفودهای فراوانی برای‌تان آورده است که ممکن است از آنها غافل باشید. با کوتاه‌تر شدن روزها و بلند شدن شبها و سردتر شدن هوا، تغذیه‌ با مواد غذایی باارزش که به سیستم ایمنی بدن کمک کنند و انرژی بیشتری به شما بدهند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
۱۳۹۷ شنبه ۱۲ آبان ساعت 23:40

 صدای قزوین -  تابستان تمام شده و همه‌ی آن توت‌ها و تمشک‌های سرشار از آنتی اکسیدان، هندوانه و طالبی آبدار و شیرین و سبزیجات تابستانی محلی را نیز با خود برده است.


اما پاییز چطور؟ پاییز نیز سوپرفودهای فراوانی برای‌تان آورده است که ممکن است از آنها غافل باشید. با کوتاه‌تر شدن روزها و بلند شدن شبها و سردتر شدن هوا، تغذیه‌ با مواد غذایی باارزش که به سیستم ایمنی بدن کمک کنند و انرژی بیشتری به شما بدهند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

1. سیب

خیلی‌ها ممکن است از خوردن سیب این سوپرفود پاییزی غفلت کنند. انواع سیب، منابع فوق العاده‌ای از فیبرها و آنتی اکسیدانها هستند.

ماده‌ای به نام کوئرستین در سیب وجود دارد که می‌تواند نقش مهمی در حافظه و یادگیری داشته باشد و از زوال عقل و سایر بیماریهای مرتبط با سن پیشگیری کند.

رژیم غذایی که سیب هم در آن وجود دارد برای کاهش ریسک بیماری قلبی و انواع سرطانها مفید است. به سیب تنها به چشم یک میان وعده نگاه نکنید؛ می‌توانید سیب خرد شده را به اوتمیل صبحانه‌تان اضافه کنید یا پوره‌ی آن را در اسموتی و سوپ‌تان بریزید و یا در نان و شیرینی‌هایی که می‌پزید از آن استفاده کنید.

طعم‌های پاییزی

2. چغندر قرمز

چغندر قرمز که شکل پخته شده‌ی آن به لبو شهرت دارد، یک سبزی ریشه‌ای است که مقادیر فراوانی نیترات دارد و می‌تواند به جریان خون بهتر و رساندن اکسیژن بیشتر به عضلات کمک کند و در نتیجه عملکرد ورزشی‌تان را بهتر کند. مطالعات نشان داده مصرف تقریبا یک فنجان آب چغندر قرمز خام به مدت دو هفته، می‌تواند فشار خون را تنظیم کرده و از التهاب بکاهد.

حتی برگهای چغند قرمز نیز خوردنی‌اند. شما می‌توانید چغندر قرمز خرد شده را به سالادهای‌تان اضافه کنید و اگر وقت ِ پختن آنها را ندارید می‌توانید به صورت خام از آنها استفاده کنید. یک پیشنهاد خوشمزه‌ی دیگر هم اینکه می‌توانید آن را برش‌های نازکی بزنید و بپزید یا کمی تفت دهید و به صورت چیپس سالم میل کنید.

 
3. کلم فندقی

بیشتر سبزیجات کلمی مانند بروکلی و کلم برگ، سوپرفود محسوب می‌شوند.

کلم فندقی نیز عضوی از همین خانواده است. کلم فندقی سولفوروفان دارد؛ ترکیبی که ثابت شده خواص ضد سرطانی دارد. این سبزی کلمی فیبر فراوان دارد.

یک فنجان کلم فندقی بیش از 100 درصد از ویتامین C مورد نیازتان در روز را تامین می‌کند. می‌توانید کلم فندقی را کمی تفت دهید و از کمی پنیر پارمزان یا سرکه بالزامیک به عنوان تاپینگ آن استفاده کنید.

 
4. کدو تنبل

کدو تنبل یا کدو حلوایی هم مانند سایر میوه‌‌ها و سبزیهای پوست نارنجی، منبع خوبی از بتا کاروتن است. بتا کاروتن، پروویتامینی است که به تولید انرژی کمک می‌کند. کدو تنبل ویتامین C دارد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، بنابراین در فصل سرما و سرماخوردگی بسیار مفید است.

کدو تنبل را خرد کنید و با کمی روغن زیتون یا شیره خرما تفت دهید. می‌توانید کدو حلوایی را به عنوان جایگزینی برای سس پاستا، به نودل‌تان اضافه کنید.

تخم کدو نیز منبع خوبی از منیزیم و زینک است. آنها را در فر برشته کنید و پس از اضافه کردن نمک، فلفل، پودر سیر، فلفل کاین، دارچین و یا هر ادویه‌ی دیگری که دوست دارید میل کنید.

 
5. انجیر

اگر اهل انجیر خوردن نیستید اشتباه می‌کنید. انجیر سرشار از پتاسیم، کلسیم و آهن است و ضمنا فیبر زیادی هم دارد.

شیرینی طبیعی انجیر و بافت خاص آن باعث شده یکی از مواد اصلی در بسیاری از کیک‌ها و شیرینی‌ها باشد، اما انجیر خرد شده را هم می‌توانید به سالادهای‌تان اضافه کنید.

 
6. گلابی

گلابی سرشار از فیبر است و به سلامت گوارش کمک می‌کند. گلابی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C نیز هست که در پوست آن متمرکز شده، پس آن را با پوست بخورید.

پتاسیم موجود در گلابی به عملکرد اعصاب و عضلات کمک می‌کند. می‌توانید گلابی را مانند سیب میل کنید یا چند برش از آن را به اوتمیل، سالاد و یا پنیر گریل شده اضافه کنید. تهیه‌ی یک دسر خوشمزه با گلابی هم بد نیست.

 
7. خرمالو

خرمالو در واقع نوعی میوه‌ی گوشتالوست اما در ظاهر بیشتر شبیه گوجه فرنگی نارنجی است. خرمالو سرشار از ویتامین A است و بیش از نیمی از نیاز روزانه‌ی شما به این ویتامین را تامین می‌کند.

خرمالو منبع خوبی از اسید فولایک برای زنانی که قصد بارداری دارند محسوب شده و منیزیم فراوانی هم دارد که به غلبه بر استرس و اضطراب کمک می‌کند. می‌توانید از خرمالو در سالاد و اوتمیل‌تان استفاده کنید. خرمالوی پخته شده یا کبابی را می‌توانید به عنوان دسر میل کنید.

 
8. انار

انار این میوه‌ی جذاب و دوست داشتنی پاییزی هم منبع عالی دیگری از پتاسیم به شمار می‌رود. همچنین، انار آنتی اکسیدانهایی دارد که به ریکاوری عضلات بعد از تمرینات سنگین قدرتی کمک می‌کنند.

مطالعه‌ای نشان داده آب انار به طور متوسط، ظرفیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به آب انگور یا چای سبز دارد. شما می‌توانید دانه‌های زیبا و یاقوتی انار را در ماست بریزید یا با اوتمیل‌تان ترکیب کنید، روی سالادتان بریزید و یا از آب آن در اسموتی‌ها استفاده کنید.

 
9. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین می‌تواند جایگزین سالم‌تری برای سیب زمینی سفید باشد.

این غده‌ی نارنجی رنگ منبع خوبی از فیبر، پتاسیم، ویتامین C و E و بتاکاروتن است. شما می‌توانید هر جوری که دوست دارید آن را آماده کنید، فقط یادتان باشد پختن آن باعث می‌شود بتاکاروتن بیشتری به بدن‌تان برسد و بدن هم راحت‌تر بتواند مواد مغذی‌اش را جذب کند.

 
10. چغندر برگ

خیلی از ما با سرد شدن هوا، خوردن سالاد را فراموش می‌کنیم اما در این فصل نیز سبزیجات زمستانی مفید و فراوانی وجود دارد که می‌توانیم سالادهای خوشمزه‌ای با آنها تهیه کنیم و چغندر برگ هم یکی از آنهاست.

یک فنجان چغندر برگ پخته شده فقط 20 کالری دارد اما بیش از 3 گرم پروتئین و 4 گرم فیبر دارد. ضمنا چغندر برگ دارای دوز مناسبی از پتاسیم است.

این سبزی نسبت به کاهوهای تابستانی، بافت سخت‌تری دارد، بنابراین می‌توانید کمی آن را بخارپز کرده و همراه با پاستا یا در انواع سوپ از آن استفاده کنید.

 


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است
نام:  
پست الکترونیکی:
نظر شما:  
کد امنیتی:

 
 
تکواندو کار قزوینی مسافر منچستر شدرقابت های والیبال نونهالان استان قزوین پایان یافتسانحه رانندگی در بویین زهرا 3 کشته بر جای گذاشتخواص خوراکی‌های هفت سینتوزیع میوه عید تنظیم بازار در قزوین تا 15 فروردین ادامه داردسازمان صنعت نبض اقتصاد استان قزوین استساعات کار موزه های قزوین در نوروز، 9 صبح تا 21 شبرونق تولید مهم ترین اولویت مدیران قزوین در سال 98 استمحورهای مواصلاتی استان قزوین پر ترافیک استبرنامه جامع کاهش تصادفات رانندگی قزوین تهیه شودکاهش سرقت از اولویت های پلیس در سال 98 استقزوین درسال ۹۷ تنها استان عاری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوداختصاص ۴۱ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه فضای خوابگاهی زندان‌هاتورهای گردشگری شهرداری قزوین در نوروز 98 اجرا می شود164 طرح ارتقای امنیت اجتماعی در قزوین اجرا شده استفرمانده جدید نیروی انتظامی استان قزوین معرفی شدپرداخت وجه نقد در عوارضی های قزوین حذف شدتامین امنیت از اساسی ترین وظایف هر حکومت استرییس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین معارفه شدبارندگی ها در قزوین افزایش پیدا کرده است
بزودی آرامش در اندیمشک و دزفول برقرار می شودمعاون هماهنگ کننده سپاه خوزستان خبر داد آغاز شناسایی عوامل پشت پرده ناآرامی در دزفول و اندیمشکدیدار نوروزی احمدی نژاد با یارانش +عکسسال 98 به توفیق الهی سال فرصت ها، امکانات و گشایش است/ به کوری چشم دشمن، تقویت بنیه دفاعی را ادامه خواهیم دادپخش زنده سخنرانی رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران حرم مطهر رضویساعت رسمی کشور کی تغییر می کند؟تصویری متفاوت از امام جمعه فعلی خرمشهرجزییات حقوق کارگران در سال 98 اعلام شدانتقاد عضو خبرگان از حمله به منزل غفار عباسی در قمگزارش تصویری: جشن میلاد امام علی(ع) و تلبّس برخی طلاب در دفاتر مراجع عظام تقلیدامکان بازنگری دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورم در مجلس بررسی می شودتصویب تعرفه های تشخیصی درمانی سال 98 در هیات دولتبررسی امکان افزایش حقوق دوباره کارگران در مجلسقدیمی ترین زندانی بدهکار استان تهران با کمک ستاد دیه آزاد شدنگاهی به وضعیت نظام عدالت کیفری در آمریکا و تبعیض نژادی نظام مند در ساختار آنآخرین جزییات تعیین حقوق کارگران در سال 98حداقل حقوق کارگران مشخص شدپرونده دستمزد 98 بسته شدحداقل حقوق کارگری در سال 98 تصویب شدسلاحی برای نجات از دشمنان
مبلغ وام سیل زدگان گلستانی اعلام شدوقوع ۲ خورشیدگرفتگی و ماه گرفتگی تا پایان ۹۸پاسخ قاطع به شایعه مرگ ورزشکار نامدار ایرانی + عکسکاوه رضایی در فهرست فروش بروخه قرار گرفتبایرن این‌گونه سال نو را تبریک گفتعملیات جاسوسی گوگل و فیسبوک از کاربران؛ بدافزارها چگونه به دستگاه کاربران نفوذ می کنندمهاجرت حیواناتتشنگی عقاب هامعرفی چند کتاب در زمینه ی سند وشرح زیارت عاشوراحضور در استقلال تجربه خوبی بود/ امیدوارم این تیم موفق باشدتشخیص شل یا سفت بودن تسمه تایم خودروبازدید از مراکز بهزیستی در ایام عید/ طرح ملی عید دیدنی در همه مراکز بهزیستی اجرا می شوداستفاده از ظرفیت بالای سامانه 190 وزارت بهداشت /آماده شنیدن انتقادات و پیشنهادات هموطنان هستیمتوسعه گردشگری مذهبی- تاریخی در شهرستان ری در دستور کار استتا پایان بهار، سیستم پرونده الکترونیک سلامت را مستقر خواهیم کردشناسایی 160 نقطه حادثه خیز در جاده های مواصلاتی استان همداناز بین بردن چربی بدن با خرما؟تسلیت ایران به ملت و دولت عراقتظاهرات ضدو دولتی در آلبانیتصادف زنجیره ای در نیشابور 20 قربانی برجای گذاشت+ عکس هولناک