۱۳۹۷ سه شنبه ۲۴ مهر  | 2018 10 Tuesday
آرشیو خبر آمار بازدید: 225 کد مطلب: 41156  

کالری چیست و به چه درد می‌خورد؟

کالری به زبان ساده، راهی برای اندازه گیری انرژی غذاست. وقتی می‌خواهیم بدانیم در یک غذا چه مقدار کالری وجود دارد، در واقع می‌خواهیم بدانیم این غذا چقدر انرژی تولید می‌کند.
۱۳۹۶ چهارشنبه ۶ دي ساعت 23:05

 صدای قزوین - یکی از متداول‌ترین نگرانی‌ها در مورد غذا این است که «چقدر کالری دارد؟». اصلا کالری چیست؟ چرا اینقدر روی مقدار کالری غذاها متمرکز و حساس شده‌ایم؟ کالری به زبان ساده، راهی برای اندازه گیری انرژی غذاست. وقتی می‌خواهیم بدانیم در یک غذا چه مقدار کالری وجود دارد، در واقع می‌خواهیم بدانیم این غذا چقدر انرژی تولید می‌کند.

 
کالری چیست؟

کالری راهی برای اندازه گیری انرژی یک غذاست. بدن از غذاها انرژی می‌گیرد تا انرژی لازم برای تمام سلول‌های خود را فراهم کند. عبارت «کالری» به سال 1863 برمی‌گردد، زمانی که از آن برای سنجش مقدار انرژی مورد نیاز برای بالا بردن دمای یک کیلوگرم آب تا یک درجه‌ی سلیسیوس استفاده می‌شد. کالری که ما روز برچسب‌های تغذیه‌ای می‌بینیم، در واقع یک کیلو کالری محسوب می‌شوند. یک کیلو کالری معادل ۱۰۰۰ کالری کوچک است. اما معمولا «کیلو» از این عبارت حذف شده و از کلمه‌ی «کالری» به جای «کیلو کالری» استفاده می‌شود.

تنظیم کردن کالری دریافتی، راه اصلی است که می‌توانیم با آن وزن‌مان را کنترل کنیم. حذف کالری‌های اضافی، در بیشتر رژیم‌های کاهش وزن، از ملزومات است. قبلا این تصور وجود داشت که شما هر چه کالری کمتری دریات کنید، بدن‌تان انرژی کمتری داشته و از چربی اضافی به عنوان سوخت استفاده خواهد کرد. اما به مرور که افراد بیشتری پیرو رژیم‌های کوتاه مدت شدند، مشاهده شد که کاهش وزن پایدار و پیوسته، نتیجه‌ای نبود که به دست بیاید.

و امروزه می‌دانیم که مقدار کالری، تنها چیزی نیست که بر تعادل انرژی اثر می‌گذارد، بلکه کیفیت این کالری‌ها نیز، بخش مهمی از این معادله است.
 
بدن چگونه از کالری غذاها استفاده می‌کند؟

درشت مغذی‌هایی که کالری تولید می‌کنند، پروتئین و چربی و کربوهیدرات هستند. به طور متوسط، کربوهیدارت‌ها و پروتئین به ازای هر گرم، 4 کالری تولید می‌کنند و چربی نیز به ازای هر گرم، 9 کالری تولید می‌کند.

وقتی غذا می‌خوریم، ترکیبی از کربوهیدارت و چربی و پروتئین، برای بدن انرژی تولید می‌کند. اولین چیزی که بعد از خوردن یا نوشیدن باید روی بدهد این است که غذای خورده شده به مولکول‌های کوچک تجزیه شود. این اتفاق، طی فرایند گوارش روی می‌دهد و هر واحد کوچک کربوهیدارت، پروتئین و چربی، از طریق دیواره‌ی روده‌ی کوچک، جذب جریان خون می‌شود. وقتی این واحدها وارد خون می‌شوند، بدن می‌تواند آنها را به سلول‌های گوناگونی که به انرژی نیاز دارند برساند یا آنها را ذخیره کند.

با بالا رفتن سطح کربوهیدارت (به عنوان گلوکز) در خون، انسولین ترشح می‌شود. انسولین به عنوان دروازه‌ای عمل می‌کند که اجازه می‌دهد گلوکز وارد سلول‌های بدن شوند یا از آن خارج شوند.

هر سلولی نیاز به انرژی از سوی غذا دارد تا نقش خود را ایفا کند. همه‌ی سلول از انرژی برای فرایندهای گوناگون شامل متابولیسم، سیگنال دهی، ساخت سلول‌های جدید و انقباض عضلات استفاده می‌کنند. ما می‌توانیم انرژی اضافی را به شکل گلیکوژن و چربی ذخیره کنیم. وقتی دریافت انرژی کافی نباشد، بدن می‌تواند گلیکوژن ذخیره شده را تجزیه کند و کربوهیدارت تولید کند و با تجزیه‌ی چربی نیز، انرژی فراهم کند.

تنظیم کالری دریافتی برای کنترل وزن

تا مدتها تصور می‌شد برای کاهش وزن لازم است دریافت کالری کاهش پیدا کند و هر چه سوخت کمتری به بدن برسانید، بدن برای تامین سوخت خود، بیشتر سراغ ذخایر چربی خواهد رفت.

هر چند این تصور تا حدودی درست است، اما کار دیگری هم که باید انجام شود این است که سیستم پیچیده‌ی بدن را فراموش نکنیم.

با کاهش دریافت کالری، سرعت متابولیسم می‌تواند کم شود. هورمون‌هایی که متابولیسم را تنظیم می‌کنند هم می‌توانند روی کنترل وزن تاثیر بگذارند. مثلا اگر دریافت کالری بسیار کم باشد، کورتیزول و گرلین که افزاینده‌ی اشتها هستند می‌توانند بیشتر شوند.

اینکه بدن شما به چه مقدار کالری نیاز دارد، به عوامل زیادی بستگی دارد: سن‌تان، جنسیت‌تان، سایز بدن‌تان، میزان فعالیت‌تان، فاکتورهای ژنتیکی و سطح هورمون‌های بدن‌تان.

هر چند می‌تواند طیف کالری لازم برای کاهش وزن، حفظ وزن و افزایش وزن را مشخص کرد، اما عوامل دیگری نیز هستند که روی وزن تاثیر می‌گذارند. متناسب کردن کالری دریافتی از غذا با هدفی که دارید می‌تواند وزن شما را در حد متعادل حفظ کند. افزایش یا کاهش کالری دریافتی باید وزن‌تان را بیشتر یا کمتر کند.

همه‌ی کالری‌ها یکسان ایجاد نمی‌شوند

آیا برای کاهش وزن، حتما لازم است دریافت کالری‌تان کمتر از یک حد خاصی بماند، یا چیز دیگری هم هست که باید به آن توجه کنید؟ آیا مهم است کالری مصرفی‌تان از کجا تامین می‌شود؟ آیا بدن شما نسبت به کالری اسفناج همان واکنشی را نشان می‌دهد که به کالری یک شکلات؟

مطالعات علمی نشان داده که بدن، واکنش بدن نسبت به کالری‌ها متفاوت است. کیفیت کالری‌ها را نیز باید به عنوان فاکتوری مهم برای سلامتی و وزن به حساب بیاورید. مطالعه‌ای در سال 2010، تفاوت‌های واکنش‌های گرمازایی بعد از خوردن غذا بعد از یک وعده غذای طبیعی را با واکنش‌های گرمازایی بعد از خوردن یک وعده غذای فرآوری شده مورد مقایسه قرار داد.

غذاها از لحاظ کالری مجموع، کربوهیدرات، پروتئین و چربی همانند بودند. دانشمندان دریافتند غذای فرآوری شده، نسبت به غذای طبیعی، 50 درصد کمتر انرژی گرمازایی داشت. یعنی چه؟ یعنی اینکه بدن برای تجزیه‌ی غذای طبیعی، انرژی بیشتری صرف می‌کند تا برای تجزیه‌ی غذای فرآوری شده. این تحقیق نشان داد درشت مغذی‌ها دارای طیف‌های متنوعی از صرف انرژی برای تجزیه هستند. مثلا پروتئین در مقایسه با کربوهیدارت‌ها، انرژی بیشتری برای تجزیه مصرف می‌کند.

این می‌تواند یکی از دلایل این باشد که چرا رژیم‌های پُر پروتئین‌تر می‌توانند برای کاهش وزن‌ در مدتی کوتاه‌تر، مفیدتر باشند. بدن کالری به دست آمده از یک غذای سرشار از پروتئین را متفاوت با کالری به دست آمده از یک غذای کربوهیدارتی، مدیریت می‌کند.


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است
نام:  
پست الکترونیکی:
نظر شما:  
کد امنیتی:

 
 
نفرات برتر مسابقات شطرنج دختران کشور در قزوین مشخص شدندکهنه باغستان قزوین از زباله پاکسازی شدسرعت وزش باد در قزوین افزایش می یابدتاسیس سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش از ثمرات انقلاب اسلامی بودبیماران روانی، افراد ناشناخته برای جامعه۴۸ درصد واحدهای مسکونی روستایی استان قزوین نوسازی شده استاستفاده شخصی از خودروهای دولتی در قزوین کنترل می شودمعاون سیاسی و امنیتی فرماندار شهرستان آبیک منصوب شدناپایداری‌ هوا در استان ادامه داردبازدید معلولان از موزه های قزوین فردا سه شنبه رایگان استاستفاده شخصی از خودروهای دولتی در قزوین کنترل می‌شودهشت هزار قزوینی برای پیاده روی اربعین ثبت نام کردندبرگزاری کنگره شهدا درقزوین باید به گفتمان ایثار در جامعه منجر شوددومین موزه مردم شناسی استان قزوین امسال راه اندازی می شودبخشدار بشاریات از توابع شهرستان آبیک منصوب شدسارق خودرو در قزوین به دام پلیس افتادپنج کتابخانه سیار به کودکان و نوجوانان قزوینی خدمات می دهندثروت، قدرت، جهل و اعتماد بیش از حد فساد انگیز استتهیه ۳۴ بسته سرمایه‌گذاری در شهرداری قزوینکهنه باغستان قزوین از زباله پاکسازی شد
تحلیل ظریفیان از حاشیه های سخنرانی روحانی در دانشگاه تهران و اعتراضات گروههای دانشجوییافکار منفی را دور بریزیدآیینه کاری و زیباسازی حرم حضرت ابوالفضل به اتمام رسید+ تصاویرجلسه اضطراری نمایندگان مجلس برای 1500 اخراجی مسکن مهر در پردیسنحوه سخن گفتن پزشکان با بیماران/ پاسخ حضرت آیت الله صانعیاعتبار پاسپورت ایرانی چطور تغییر می کند؟پیرترین زن جهان از سختی های زندگی اش می گوید! +تصاویرمراسم عجیب درآوردن چشم از حدقه در هند! +16 با تصاویرمراسم اربعین امسال حساسیت ویژه ای دارد/ تعامل مرزبانان ایران و عراق، امنیت آفرین برای هر دو کشورپرنده ابابیل را تابه حال دیده اید؟ +عکسبلایی که مهناز افشار سر پدر دنیا ویسی آورد! +عکسفال آنلاین دیوان حافظ دوشنبه 23 مهرماه 97قانون مهریه تغییر می کندمتن و حاشیه آیین آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه ها + تصاویرتجمع دانشجویان حامی روحانی علیه روحانی در دانشگاه تهران +عکسمراسم ختم مادر محسن اسماعیلی برگزار شد/ چه کسانی حضور داشتند؟پرستو صالحی؛ تهدیدی برای امنیت کشور!196 اخلالگر اقتصادی در تهران دستگیر شده اند/اعلام اسامی محکومان اقتصادی اخیر در 3 استان کشور/هشدار به فعالان بازار غیرمجاز ارز: دستگیر می شوید/در راستای نظارت های درون سازمانی قوه قضاییه، برخی متخلفان دستگیر شده اند/هشت و نیم سال حبس برای نفوذیِ دوتابعیتی که بوسیله وزارت اطلاعات شناآیا اجناس خریداری شده از سابق را می توان به قیمت روز فروخت؟ پاسخ حضرت آیت الله شبیری زنجانیآیت الله جنتی در سفر خارجی + عکس