۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۱ مرداد  | 2018 8 Wednesday
آرشیو خبر آمار بازدید: 250 کد مطلب: 42594  

رژیم غذایی برای مقابله با افسردگی

کاهش فعالیت فیزیکی در طول روز، افزایش زمان پشت میز نشستن و نداشتن الگوهای غذایی مناسب، همه و همه دست به دست هم داده اند تا انسان عصر ماشینی امروز را انسانی همیشه خسته و کم انرژی کنند و میزان ابتلا به بیماری نشانگان خستگی مزمن را افزایش بدهند.
۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۰ اسفند ساعت 22:00

 صدای قزوین - یکی از مشکلات رایج زندگی های ماشینی امروز، خستگی های مفرط و مزمن روزانه است. کاهش فعالیت فیزیکی در طول روز، افزایش زمان پشت میز نشستن و نداشتن الگوهای غذایی مناسب، همه و همه دست به دست هم داده اند تا انسان عصر ماشینی امروز را انسانی همیشه خسته و کم انرژی کنند و میزان ابتلا به بیماری نشانگان خستگی مزمن را افزایش بدهند. خستگی مفرط ناشی از نشانگان خستگی مزمن بیماری پیچیده ای است که دلیل مشخصی برایش تعریف نشده است.


به طور کلی نشانگان خستگی مزمن می تواند به دلیل کاهش قوای جسمانی، کاهش ایمنی بدن افسردگی، فشارهای عصبی و خستگی های مزمن فکری و جسمانی ایجاد شود. این در حالی است که ایجاد تغییراتی بسیار کوچک اما کاربردی در شیوه زندگی، مخصوصا در الگوی غذایی هرکدام از ما، می تواند به سادگی خستگی را از ما دور کند و حتی اجازه ندهد که افراد  بیمار، بیش از اندازه احساس ضعف و کمبود انرژی کنند. در ادامه این مطلب به مهم ترین ترکیبات و خوراکی هایی تاثیرگذار بر کاهش خستگی و افزایش انرژی روزانه اشاره خواهیم داشت.
 
23 توصیه تغذیه ای برای مقابله با خستگی و افسردگی 

• یکی از گیاهان موثر برای رفع خستگی روزانه یا خستگی ناشی از بیماری که در سراسر جهان هم آن را می شناسند، جین سینگ کُره ای است. مصرف جین سینگ کره ای یا محصولات حاوی آن، علاوه بر کاهش استرس، باعث افزایش گردش خون در بدن، بالارفتن انرژی و رفع خستگی می شود.

• جین سینگ کره ای و محصولات حاوی آن، بهترین ترکیب برای از بین بردن خستگی و ضعف ناشی از بیماری هستند.

• مصرف محصولات حاوی جین سینگ کره ای باعث بهبود قدرت باروری مردان، افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن، بهبود عملکرد مغزی و ذهنی و پیشگیری از ضعف در مصرف کنندگان می شود.

• جین سینگ میزان کورتیزول را در بدن کاهش می دهد و از طریق ادرار آن را دفع می کند که از این راه شرایط بدن را به حالت طبیعی باز می گرداند. عملکرد مکمل های حاوی جین سینگ به این صورت است که بدون آنکه انرژی مضاعف به بدن ببخشند، خستگی را از بدن خارج می کنند.

• شاید برایتان جالب باشد که بدانید گیاهی به نام «گوارنا» یا «گیاه چشمی» در طبیعت وجود دارد که کافئین از کافئین موجود در قهوه هم بیشتر است. از این رو، معمولا از آن در تهیه انواع نوشیدنی های انرژی زا کمک می گیرند. کافئین موجود در گوارنا، برعکس کافئین موجود در قهوه، به صورت ناگهانی در بدن آزاد نمی شود. آزاد شدن تدریجی کافئین گوارنا در بدن باعث پیشگیری از خستگی های روزانه یا خستگی های مزمن ناشی از بیماری خواهدشد.

• بد نیست این را هم بدانید که از گوارنا به عنوان انرژی زا استفاده می کردند، اما بعدها براساس آزمایش های متعدد، مشخص شد که گوارنا روی خستگی ناشی از ام اس و شیمی درمانی نیز موثر است. به جز این، این گیاه روی رفع خستگی افراد عادی هم تاثیر بسزایی دارد.

• کمبود ویتامین های گروه B، یکی از دلایل ابتلا به خستگی های مفرط در افراد سالم یا افراد مبتلا به بیماری هایی مانند کم خونی و سرطان است.

• بدن ما برای داشتن نشاط بیشتر به تمام ویتامین های گروه B یعنی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولیک اسید، بیوتین، B6 و B12 و B5 نیاز دارد.
 
23 توصیه تغذیه ای برای مقابله با خستگی و افسردگی 

• ویتامین B12 مسوول حمل و نقل اکسیژن در رگ های خونی است. کمبود این ویتامین در عروق، با کاهش اکسیژن رسانی به سراسر بدن و ایجاد خستگی مفرط همراه خواهدبود. این درحالی است که دریافت مقادیر کافی از این ویتامین می تواند با افزایش اکسیژن رسانی در بدن و بالا رفتن میزان انرژی و نشاط در فرد، همراه باشد.

• ویتامین B6 یک فاکتور است که برای سنتز نوروترنسمیترها مانند دوپامین که خلق و خو، انرژی، توانایی، تمرکز، افزایش سلامت و قدرت سیستم ایمنی را تنظیم می کند، لازم است. ویتامین B6 نقش مهمی در متابولیسم پروتیین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها دارد.

• کمبود ویتامین های گروه B با کاهش توانایی میتوکندری موجود در سلول ها، ارتباط مستقیمی دارد. میتوکندری، خانه ذخیره انرژی در سلول هاست. با این حساب، از دست دادن توانایی میتوکندری به معنای کاهش انرژی و نشاط عمومی بدن خواهدبود.

• با کمبود ویتامین های گروه B، کل فرایند بیوشیمی بدن برای تبدیل غذا به انرژی، تحت الشعاع قرار می گیرد و ایجاد اختلال در این فرایند، با کاهش انرژی در بدن همراه می شود.
 
• تمامی محصولات غنی شده با ویتامین های گروه B، میوه ها، سبزی های برگ سبز، غلات سبوس دار، لبنیات و گوشت ها، حاوی ویتامین های گروه B هستند. ویتامین B12، تنها در منابع حیوانی مانند گوشت ها، لبنیات، تخم مرغ و ماهی ها وجود دارد و منبع گیاهی برای این ویتامین در طبیعت وجود ندارد.

• یکی دیگر از ترکیبات موثر در کاهش خستگی و افزایش انرژی بدن، نوعی اسدی آمینه به نام تائورین است. تائورین با کمک به تنظیم آب و الکترولیت های بدن در کنار کمک به افزایش فعالیت های الکتریکی مغز باعث پیشگیری از ایجاد ضعف و خستگی، مخصوصا در افراد بیمار و بالا رفتن نشاط و انرژی در بدن می شود.

• تائورین به طور طبیعی در محصولاتی مانند گوشت قرمز، ماهی و شیر وجود دارد.

• به طور کلی، تمامی میوه ها و سبزی های تازه، حاوی حجم بسیار بالایی از آنتی اکسیدان ها و ریزمغذی ها هستند. یکی از مهم ترین فواید آنتی اکسیدان ها در بدن، افزایش انرژی و کاهش خستگی است. سعی کنید تا می توانید، میوه ها و سبزی هایی با رنگ های تیره تر مانند قرمز، بنفش، سبز تیره و نارنجی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا هم آنتی اکسیدان های بیشتری در طول روز به بدنتان برسد و هم کمتر دچار خستگی روزانه شوید.
 
23 توصیه تغذیه ای برای مقابله با خستگی و افسردگی 

• یکی از دلایل ابتلا به خستگی و کرختی روزانه، مصرف غذاهای چرب است. اگر می خواهید خودتان یا بیماری که در خانه دارید، کمتر احساس خستگی و سستی کنید، بهتر است گوشت های بدون چربی و سبک تر مانند ماهی، کبک، بلدرچین و بوقلمون را جایگزین گوشت گوساله و گوسفند چربی دار کنید.

• برای افزایش انرژی و کاهش خستگی روزانه، قندهای طبیعی و همراه با فیبر را جایگزین قند و شکر کنید. این قندهای طبیعی و فیبردار می توانند شامل انواع میوه ها یا آبمیوه های طبیعی باشند.

• یکی دیگر از راه های کاهش خستگی و افزایش انرژی در بدن، مصرف خوراکی های سرشار از منیزیم مانند مغزها و دانه های خام به صورت روزانه است.

• کمبود آب بدن، از مهم ترین دلایل بروز خستگی محسوب می شود. اگر مدام احساس ضعف و خستگی دارید و زیاد عرق می کنید، حتما مصرف آب و مایعات را در برنامه غذایی خود، مخصوصا در فصل های گرم سال داشته باشید.

• برای پیشگیری از خستگی های مزمن روزانه، سعی کنید غلات سبوس دار را به جای غلات آرد سفید در رژیم غذایی خود داشته باشید.

• یکی از راه های موثر دیگر برای رفع خستگی بدن، دریافت مقادیر متعادلی از کافئین در طول روز است. سعی کنید روزانه حدود 120 گرم شکلات تلخ، یکی- دو فنجان چای سبز یا چای سیاه طبیعی یا یک فنجان قهوه برای افزایش انرژی و کاهش خستگی تان مصرف کنید.

• آهن، روی و پروتیین، 3 ماده مغذی مهم برای کاهش خستگی و افزایش انرژی روزانه هستند که همگی در یک ماده غذایی به نام تخم مرغ پخته وجود دارند.


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است
نام:  
پست الکترونیکی:
نظر شما:  
کد امنیتی:

 
 
سمن ها نقش موثری در رفع چالش های محیط زیست دارندنمایشگاه کودک، نوجوان و سرگرمی در قزوین گشایش یافتتحقیق و توسعه، قطعه گم شده پازل صنعتتیمهای برتر بسکتبال نوجوانان کشور در آبادان مشخص شدندسرمایه گذاران خارجی در قزوین مانده اندنماز عید قربان فردا در مسجدالنبی قزوین برگزار می شود۷۵۰ هزار تن محصولات گلخانه ای در استان قزوین تولید می شودبسته دست ساز انفجاری در قزوین کشف و خنثی شدنذورات عید قربان قزوینی ها در 100 پایگاه جمع آوری می شوددیدار به فردا انتظامی عزیزروند نوسازی تاکسی‌ ایثارگران تسهیل می‌شودتوزیع کتاب‌های درسی از سوم شهریور آغاز می‌شودمدیران برای تحقق شعار هفته دولت تلاش کننددمای هوای قزوین افزایش می یابد۴۰۰ پروژه در استان قزوین نیمه تمام است۳جنگ «خانواده با نشاط» در قزوین برگزار می شود130 طرح کشاورزی هفته دولت در قزوین افتتاح می شودمطالعات ساختار تقاضای بازار مسکن قزوین انجام می شودبازگشت 100 کارخانه قزوین به چرخه تولید هدف گذاری شده استیک انبار احتکار لوازم برقی در بویین زهرا کشف شد
مشقت های وارد شده به آزادگان برای بسیاری قابل فهم نیستاستان قزوین در سال تحصیلی پیش رو 236 هزار دانش آموز داردنمایشگاه کودک و سرگرمی در قزوین برگزار می‌شودبا هرگونه احتکار کالا در استان با جدیت برخورد می شودآموزش های جامعه باید مهارت محور شوندواسطه‌ها، عامل بیشترین احتکار کالا در استان هستندامام جمعه جدید شهر الوند معرفی شدآزادگان اسوه‌های صبر و مقاومت هستندکارخانه تولی‌پرس با 150 کارگر موقتا تعطیل شد!اعزام ملی پوشان قزوینی به بازی های آسیایی ۲۰۱۸دیدار به فردا انتظامی عزیزنماز عید قربان فردا در مسجدالنبی قزوین برگزار می شودروند نوسازی تاکسی‌ ایثارگران تسهیل می‌شودبسته دست ساز انفجاری در قزوین کشف و خنثی شدبیماران کلیوی در چالش تامین داروهای گران قیمتکشف ۱۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در شهرستان البرزکاراته کای قزوینی به یک نشان فراملی دست یافتاولین استارتاپ ویکند روستایی کشور در قزوین برگزار می شودارسال ۱۱۷۲ اثر توسط ۱۴۸ عکاس به جشنواره عکس گردشگری قزوین۴۰۰ پروژه در استان قزوین نیمه تمام است
مروری تصویری بر پیام حج97 مقام معظم رهبری +فیلماعتـــراف هــــکر اپلاستخدام استان فارس و شهر شیراز 29 مرداد 97اختصاصی؛ 3 بازیکن استقلال تک اخطاره هستندشفر مربی بزرگی است/نیومایر: تلاش می کنم در بازی بعدی عملکردم بهتر باشدتراکتورسازی خواهان جذب ستاره جوان پرسپولیس شدقول بزرگ شفر به هواداران برای بازی استقلال السدبازیکن جدید مدنظر استقلال / لیست خرید شفر تکمیل می شود؟پیشنهاد تراکتورسازی به مهاجم پرسپولیسقلعه نویی: زندگی ام را برای یک باشگاه دیگر گذاشتم، پلاکارد را ذوب آهن برایم زد!قیمت خودرو امروز 1397/05/29سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:مروری بر قیمت محصولات ایران خودرو در سال 1387+ جدولجدول قیمت امروز خودروهای داخلی / پراید 32میلیونی رونمایی شد!وزارت صمت مقصر تمام اتفاقات بازار خودروسحر قریشی در کیش عروس شد/ عکسویدیو/ کنار رفتن پرده خانه خدا در اثر طوفان در مکهراه اندازی ستاد اربعین حسینی شهر قدسآیت الله خاتمی: حوزه علمیه زیر بلیط هیچ کسی نیستپاسخ علم الهدی به پویش #فرزندت -کجاستت
منظور از مذاکره با آمریکا التماس کردن به این کشور نیست/روحانی باید نماینده صلح طلبان کشور باشدهجدهمین سکان دار بانک مرکزی را بشناسیمارتش سوریه: یکی از خلبانان جنگنده ساقط شده توسط اسرائیل کشته شده/سرنوشت خلبان دوم معلوم نیستترامپ از تنظیم تلویزیون همسرش روی سی ان ان عصبانی شدرئیس کل جدید در دایره ارزی!اتهامی از جنس جریان برق به ایرانی ها/ وقتی بر اساس آمار شبهه دار به پرمصرفی متهم می شویم!سفیر ایران در چین نرفته برمی گردد؟!نیکی هیلی در شورای امنیت به کشورهای عربی تاختواکنش بازار به تغییر رئیس کل بانک مرکزیترامپ، عقب نشینی کردبنی صدر: ترامپ مسخره دنیا شده/ وزیراطلاعات رژیم پهلوی: براندازی نظام جمهوری اسلامی یعنی براندازی ایرانهشدار به خریداران ایرانی املاک در کشورهای همسایه!اردوغان به تصویب لایحه توقف فروش جنگنده های F-35 واکنش نشان دادمتیس: ایران تنها دلیل در قدرت ماندن اسد استاهالی فوعه و کفریا وارد شهرک زینبیه شدندشرکتهای خارجی منافع خود را از امارات خارج کنندبانک؟ آستان قدس؟ترامپ خواستار لغو همه تعرفه های گمرکی با اروپا شدخوشه بندی خرما در خنجترامپ: آمادگی داریم به توافقی واقعی با ایران دست پیدا کنیم