۱۳۹۷ شنبه ۲۷ بهمن  | 2019 2 Saturday
آرشیو خبر آمار بازدید: 373 کد مطلب: 42594  

رژیم غذایی برای مقابله با افسردگی

کاهش فعالیت فیزیکی در طول روز، افزایش زمان پشت میز نشستن و نداشتن الگوهای غذایی مناسب، همه و همه دست به دست هم داده اند تا انسان عصر ماشینی امروز را انسانی همیشه خسته و کم انرژی کنند و میزان ابتلا به بیماری نشانگان خستگی مزمن را افزایش بدهند.
۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۰ اسفند ساعت 22:00

 صدای قزوین - یکی از مشکلات رایج زندگی های ماشینی امروز، خستگی های مفرط و مزمن روزانه است. کاهش فعالیت فیزیکی در طول روز، افزایش زمان پشت میز نشستن و نداشتن الگوهای غذایی مناسب، همه و همه دست به دست هم داده اند تا انسان عصر ماشینی امروز را انسانی همیشه خسته و کم انرژی کنند و میزان ابتلا به بیماری نشانگان خستگی مزمن را افزایش بدهند. خستگی مفرط ناشی از نشانگان خستگی مزمن بیماری پیچیده ای است که دلیل مشخصی برایش تعریف نشده است.


به طور کلی نشانگان خستگی مزمن می تواند به دلیل کاهش قوای جسمانی، کاهش ایمنی بدن افسردگی، فشارهای عصبی و خستگی های مزمن فکری و جسمانی ایجاد شود. این در حالی است که ایجاد تغییراتی بسیار کوچک اما کاربردی در شیوه زندگی، مخصوصا در الگوی غذایی هرکدام از ما، می تواند به سادگی خستگی را از ما دور کند و حتی اجازه ندهد که افراد  بیمار، بیش از اندازه احساس ضعف و کمبود انرژی کنند. در ادامه این مطلب به مهم ترین ترکیبات و خوراکی هایی تاثیرگذار بر کاهش خستگی و افزایش انرژی روزانه اشاره خواهیم داشت.
 
23 توصیه تغذیه ای برای مقابله با خستگی و افسردگی 

• یکی از گیاهان موثر برای رفع خستگی روزانه یا خستگی ناشی از بیماری که در سراسر جهان هم آن را می شناسند، جین سینگ کُره ای است. مصرف جین سینگ کره ای یا محصولات حاوی آن، علاوه بر کاهش استرس، باعث افزایش گردش خون در بدن، بالارفتن انرژی و رفع خستگی می شود.

• جین سینگ کره ای و محصولات حاوی آن، بهترین ترکیب برای از بین بردن خستگی و ضعف ناشی از بیماری هستند.

• مصرف محصولات حاوی جین سینگ کره ای باعث بهبود قدرت باروری مردان، افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن، بهبود عملکرد مغزی و ذهنی و پیشگیری از ضعف در مصرف کنندگان می شود.

• جین سینگ میزان کورتیزول را در بدن کاهش می دهد و از طریق ادرار آن را دفع می کند که از این راه شرایط بدن را به حالت طبیعی باز می گرداند. عملکرد مکمل های حاوی جین سینگ به این صورت است که بدون آنکه انرژی مضاعف به بدن ببخشند، خستگی را از بدن خارج می کنند.

• شاید برایتان جالب باشد که بدانید گیاهی به نام «گوارنا» یا «گیاه چشمی» در طبیعت وجود دارد که کافئین از کافئین موجود در قهوه هم بیشتر است. از این رو، معمولا از آن در تهیه انواع نوشیدنی های انرژی زا کمک می گیرند. کافئین موجود در گوارنا، برعکس کافئین موجود در قهوه، به صورت ناگهانی در بدن آزاد نمی شود. آزاد شدن تدریجی کافئین گوارنا در بدن باعث پیشگیری از خستگی های روزانه یا خستگی های مزمن ناشی از بیماری خواهدشد.

• بد نیست این را هم بدانید که از گوارنا به عنوان انرژی زا استفاده می کردند، اما بعدها براساس آزمایش های متعدد، مشخص شد که گوارنا روی خستگی ناشی از ام اس و شیمی درمانی نیز موثر است. به جز این، این گیاه روی رفع خستگی افراد عادی هم تاثیر بسزایی دارد.

• کمبود ویتامین های گروه B، یکی از دلایل ابتلا به خستگی های مفرط در افراد سالم یا افراد مبتلا به بیماری هایی مانند کم خونی و سرطان است.

• بدن ما برای داشتن نشاط بیشتر به تمام ویتامین های گروه B یعنی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولیک اسید، بیوتین، B6 و B12 و B5 نیاز دارد.
 
23 توصیه تغذیه ای برای مقابله با خستگی و افسردگی 

• ویتامین B12 مسوول حمل و نقل اکسیژن در رگ های خونی است. کمبود این ویتامین در عروق، با کاهش اکسیژن رسانی به سراسر بدن و ایجاد خستگی مفرط همراه خواهدبود. این درحالی است که دریافت مقادیر کافی از این ویتامین می تواند با افزایش اکسیژن رسانی در بدن و بالا رفتن میزان انرژی و نشاط در فرد، همراه باشد.

• ویتامین B6 یک فاکتور است که برای سنتز نوروترنسمیترها مانند دوپامین که خلق و خو، انرژی، توانایی، تمرکز، افزایش سلامت و قدرت سیستم ایمنی را تنظیم می کند، لازم است. ویتامین B6 نقش مهمی در متابولیسم پروتیین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها دارد.

• کمبود ویتامین های گروه B با کاهش توانایی میتوکندری موجود در سلول ها، ارتباط مستقیمی دارد. میتوکندری، خانه ذخیره انرژی در سلول هاست. با این حساب، از دست دادن توانایی میتوکندری به معنای کاهش انرژی و نشاط عمومی بدن خواهدبود.

• با کمبود ویتامین های گروه B، کل فرایند بیوشیمی بدن برای تبدیل غذا به انرژی، تحت الشعاع قرار می گیرد و ایجاد اختلال در این فرایند، با کاهش انرژی در بدن همراه می شود.
 
• تمامی محصولات غنی شده با ویتامین های گروه B، میوه ها، سبزی های برگ سبز، غلات سبوس دار، لبنیات و گوشت ها، حاوی ویتامین های گروه B هستند. ویتامین B12، تنها در منابع حیوانی مانند گوشت ها، لبنیات، تخم مرغ و ماهی ها وجود دارد و منبع گیاهی برای این ویتامین در طبیعت وجود ندارد.

• یکی دیگر از ترکیبات موثر در کاهش خستگی و افزایش انرژی بدن، نوعی اسدی آمینه به نام تائورین است. تائورین با کمک به تنظیم آب و الکترولیت های بدن در کنار کمک به افزایش فعالیت های الکتریکی مغز باعث پیشگیری از ایجاد ضعف و خستگی، مخصوصا در افراد بیمار و بالا رفتن نشاط و انرژی در بدن می شود.

• تائورین به طور طبیعی در محصولاتی مانند گوشت قرمز، ماهی و شیر وجود دارد.

• به طور کلی، تمامی میوه ها و سبزی های تازه، حاوی حجم بسیار بالایی از آنتی اکسیدان ها و ریزمغذی ها هستند. یکی از مهم ترین فواید آنتی اکسیدان ها در بدن، افزایش انرژی و کاهش خستگی است. سعی کنید تا می توانید، میوه ها و سبزی هایی با رنگ های تیره تر مانند قرمز، بنفش، سبز تیره و نارنجی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا هم آنتی اکسیدان های بیشتری در طول روز به بدنتان برسد و هم کمتر دچار خستگی روزانه شوید.
 
23 توصیه تغذیه ای برای مقابله با خستگی و افسردگی 

• یکی از دلایل ابتلا به خستگی و کرختی روزانه، مصرف غذاهای چرب است. اگر می خواهید خودتان یا بیماری که در خانه دارید، کمتر احساس خستگی و سستی کنید، بهتر است گوشت های بدون چربی و سبک تر مانند ماهی، کبک، بلدرچین و بوقلمون را جایگزین گوشت گوساله و گوسفند چربی دار کنید.

• برای افزایش انرژی و کاهش خستگی روزانه، قندهای طبیعی و همراه با فیبر را جایگزین قند و شکر کنید. این قندهای طبیعی و فیبردار می توانند شامل انواع میوه ها یا آبمیوه های طبیعی باشند.

• یکی دیگر از راه های کاهش خستگی و افزایش انرژی در بدن، مصرف خوراکی های سرشار از منیزیم مانند مغزها و دانه های خام به صورت روزانه است.

• کمبود آب بدن، از مهم ترین دلایل بروز خستگی محسوب می شود. اگر مدام احساس ضعف و خستگی دارید و زیاد عرق می کنید، حتما مصرف آب و مایعات را در برنامه غذایی خود، مخصوصا در فصل های گرم سال داشته باشید.

• برای پیشگیری از خستگی های مزمن روزانه، سعی کنید غلات سبوس دار را به جای غلات آرد سفید در رژیم غذایی خود داشته باشید.

• یکی از راه های موثر دیگر برای رفع خستگی بدن، دریافت مقادیر متعادلی از کافئین در طول روز است. سعی کنید روزانه حدود 120 گرم شکلات تلخ، یکی- دو فنجان چای سبز یا چای سیاه طبیعی یا یک فنجان قهوه برای افزایش انرژی و کاهش خستگی تان مصرف کنید.

• آهن، روی و پروتیین، 3 ماده مغذی مهم برای کاهش خستگی و افزایش انرژی روزانه هستند که همگی در یک ماده غذایی به نام تخم مرغ پخته وجود دارند.


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است
نام:  
پست الکترونیکی:
نظر شما:  
کد امنیتی:

 
 
تفاهم نامه دادگستری با شورای ائمه جمعه قزوین امضا شدپژوهشکده محیط زیست در قزوین راه اندازی شود۱۰۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی پسماندها اختصاص داده می شودبرای آشتی انسان و طبیعت باید برنامه ریزی کنیمکلان نگری به مسایل استان ها از نقاط قوت لایحه جامع انتخابات استرشد 25 برابری دانشجویان از دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده استمسابقات تنیس روی میز کارمندان کشور در قزوین آغاز شدپیشخوان روزنامه های امروز صبح استان / شنبه پر بیننده ترین اخبار هفته گذشته صدای قزوین کاراته کاران قزوینی در لیگ جهانی به میدان می روندکشت محصولات گلخانه ای در قزوین توسعه یابدفاز نخست سافاری پارک قزوین به بهره برداری رسیدقاچاق خاک کشور واقعیت نداردانقلاب اسلامی، بهار علمی برای میهن ما به ارمغان آورد۶۲هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به روش خاکورزی حفاظتی کشت شدنظارت بر عرضه و توزیع کود در قزوین بیشتر شودخانواده های دارای 2 معلول کمک بلاعوض دریافت می کنندروحانیت محوری در محلات موجب کاهش آسیب های اجتماعی می شودرئیس سازمان محیط زیست با توانمندی های صنعت قزوین آشنا شدتوزیع روزانه 50 تن گوشت مرغ در قزوین هفته آینده آغاز می شود
دلیل بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) مشخص شدتجلیل از آهنگساز جوان و برجسته همدانیارسال پیامک به جاماندگان بسته حمایتی از فردادیواره صعود های ورزشی دلفان افتتاح شدبیانیه رهبری سند ارزشمند مدیریت کشور استاولین عکس از گریم جدید پریناز ایزدیار در فیلم جدیدش+عکس10 محله شهر سنندج زیر پوشش طرح تسهیل گری قرار گرفته استنمایندگی کولر گازی بوش در تهرانبرگزاری نمایشگاه نشان های برتر جشنواره ساختمان های برتر در قزوینتداوم زنجیره تامین و امنیت غذایی مهم ترین اولویت پدافند غیر عاملماجرای درگیری گشت ارشاد با مردم نارمک و شلیک هوایی +عکساعلام اسامی جاماندگان بسته حمایتی +جزئیاتهرگونه ساخت و ساز بدون نصب تابلوی مخصوص شناسنامه ساختمان ممنوع شداعتراف وریا غفوری درباره ناراحتی اش از وینفرد شفرتمجید و انتقاد از مهدی طارمی!شلیک هوایی، درگیری و کنده شدن درب ون گشت ارشاد در تهرانجلسه مهم در فدراسیون فوتبال برای بررسی اتفاقات اخیر با ورود کمیته اخلاق و انضباطیرکورد نیم میلیاردی آشغال هاتوضیحات معاون سیما درباره دستمزد مجریاناتفاق عجیب برای استقلال بعد از شکست مقابل تراکتورسازی