۱۳۹۷ سه شنبه ۲۴ مهر  | 2018 10 Tuesday
آرشیو خبر آمار بازدید: 296 کد مطلب: 42594  

رژیم غذایی برای مقابله با افسردگی

کاهش فعالیت فیزیکی در طول روز، افزایش زمان پشت میز نشستن و نداشتن الگوهای غذایی مناسب، همه و همه دست به دست هم داده اند تا انسان عصر ماشینی امروز را انسانی همیشه خسته و کم انرژی کنند و میزان ابتلا به بیماری نشانگان خستگی مزمن را افزایش بدهند.
۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۰ اسفند ساعت 22:00

 صدای قزوین - یکی از مشکلات رایج زندگی های ماشینی امروز، خستگی های مفرط و مزمن روزانه است. کاهش فعالیت فیزیکی در طول روز، افزایش زمان پشت میز نشستن و نداشتن الگوهای غذایی مناسب، همه و همه دست به دست هم داده اند تا انسان عصر ماشینی امروز را انسانی همیشه خسته و کم انرژی کنند و میزان ابتلا به بیماری نشانگان خستگی مزمن را افزایش بدهند. خستگی مفرط ناشی از نشانگان خستگی مزمن بیماری پیچیده ای است که دلیل مشخصی برایش تعریف نشده است.


به طور کلی نشانگان خستگی مزمن می تواند به دلیل کاهش قوای جسمانی، کاهش ایمنی بدن افسردگی، فشارهای عصبی و خستگی های مزمن فکری و جسمانی ایجاد شود. این در حالی است که ایجاد تغییراتی بسیار کوچک اما کاربردی در شیوه زندگی، مخصوصا در الگوی غذایی هرکدام از ما، می تواند به سادگی خستگی را از ما دور کند و حتی اجازه ندهد که افراد  بیمار، بیش از اندازه احساس ضعف و کمبود انرژی کنند. در ادامه این مطلب به مهم ترین ترکیبات و خوراکی هایی تاثیرگذار بر کاهش خستگی و افزایش انرژی روزانه اشاره خواهیم داشت.
 
23 توصیه تغذیه ای برای مقابله با خستگی و افسردگی 

• یکی از گیاهان موثر برای رفع خستگی روزانه یا خستگی ناشی از بیماری که در سراسر جهان هم آن را می شناسند، جین سینگ کُره ای است. مصرف جین سینگ کره ای یا محصولات حاوی آن، علاوه بر کاهش استرس، باعث افزایش گردش خون در بدن، بالارفتن انرژی و رفع خستگی می شود.

• جین سینگ کره ای و محصولات حاوی آن، بهترین ترکیب برای از بین بردن خستگی و ضعف ناشی از بیماری هستند.

• مصرف محصولات حاوی جین سینگ کره ای باعث بهبود قدرت باروری مردان، افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن، بهبود عملکرد مغزی و ذهنی و پیشگیری از ضعف در مصرف کنندگان می شود.

• جین سینگ میزان کورتیزول را در بدن کاهش می دهد و از طریق ادرار آن را دفع می کند که از این راه شرایط بدن را به حالت طبیعی باز می گرداند. عملکرد مکمل های حاوی جین سینگ به این صورت است که بدون آنکه انرژی مضاعف به بدن ببخشند، خستگی را از بدن خارج می کنند.

• شاید برایتان جالب باشد که بدانید گیاهی به نام «گوارنا» یا «گیاه چشمی» در طبیعت وجود دارد که کافئین از کافئین موجود در قهوه هم بیشتر است. از این رو، معمولا از آن در تهیه انواع نوشیدنی های انرژی زا کمک می گیرند. کافئین موجود در گوارنا، برعکس کافئین موجود در قهوه، به صورت ناگهانی در بدن آزاد نمی شود. آزاد شدن تدریجی کافئین گوارنا در بدن باعث پیشگیری از خستگی های روزانه یا خستگی های مزمن ناشی از بیماری خواهدشد.

• بد نیست این را هم بدانید که از گوارنا به عنوان انرژی زا استفاده می کردند، اما بعدها براساس آزمایش های متعدد، مشخص شد که گوارنا روی خستگی ناشی از ام اس و شیمی درمانی نیز موثر است. به جز این، این گیاه روی رفع خستگی افراد عادی هم تاثیر بسزایی دارد.

• کمبود ویتامین های گروه B، یکی از دلایل ابتلا به خستگی های مفرط در افراد سالم یا افراد مبتلا به بیماری هایی مانند کم خونی و سرطان است.

• بدن ما برای داشتن نشاط بیشتر به تمام ویتامین های گروه B یعنی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولیک اسید، بیوتین، B6 و B12 و B5 نیاز دارد.
 
23 توصیه تغذیه ای برای مقابله با خستگی و افسردگی 

• ویتامین B12 مسوول حمل و نقل اکسیژن در رگ های خونی است. کمبود این ویتامین در عروق، با کاهش اکسیژن رسانی به سراسر بدن و ایجاد خستگی مفرط همراه خواهدبود. این درحالی است که دریافت مقادیر کافی از این ویتامین می تواند با افزایش اکسیژن رسانی در بدن و بالا رفتن میزان انرژی و نشاط در فرد، همراه باشد.

• ویتامین B6 یک فاکتور است که برای سنتز نوروترنسمیترها مانند دوپامین که خلق و خو، انرژی، توانایی، تمرکز، افزایش سلامت و قدرت سیستم ایمنی را تنظیم می کند، لازم است. ویتامین B6 نقش مهمی در متابولیسم پروتیین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها دارد.

• کمبود ویتامین های گروه B با کاهش توانایی میتوکندری موجود در سلول ها، ارتباط مستقیمی دارد. میتوکندری، خانه ذخیره انرژی در سلول هاست. با این حساب، از دست دادن توانایی میتوکندری به معنای کاهش انرژی و نشاط عمومی بدن خواهدبود.

• با کمبود ویتامین های گروه B، کل فرایند بیوشیمی بدن برای تبدیل غذا به انرژی، تحت الشعاع قرار می گیرد و ایجاد اختلال در این فرایند، با کاهش انرژی در بدن همراه می شود.
 
• تمامی محصولات غنی شده با ویتامین های گروه B، میوه ها، سبزی های برگ سبز، غلات سبوس دار، لبنیات و گوشت ها، حاوی ویتامین های گروه B هستند. ویتامین B12، تنها در منابع حیوانی مانند گوشت ها، لبنیات، تخم مرغ و ماهی ها وجود دارد و منبع گیاهی برای این ویتامین در طبیعت وجود ندارد.

• یکی دیگر از ترکیبات موثر در کاهش خستگی و افزایش انرژی بدن، نوعی اسدی آمینه به نام تائورین است. تائورین با کمک به تنظیم آب و الکترولیت های بدن در کنار کمک به افزایش فعالیت های الکتریکی مغز باعث پیشگیری از ایجاد ضعف و خستگی، مخصوصا در افراد بیمار و بالا رفتن نشاط و انرژی در بدن می شود.

• تائورین به طور طبیعی در محصولاتی مانند گوشت قرمز، ماهی و شیر وجود دارد.

• به طور کلی، تمامی میوه ها و سبزی های تازه، حاوی حجم بسیار بالایی از آنتی اکسیدان ها و ریزمغذی ها هستند. یکی از مهم ترین فواید آنتی اکسیدان ها در بدن، افزایش انرژی و کاهش خستگی است. سعی کنید تا می توانید، میوه ها و سبزی هایی با رنگ های تیره تر مانند قرمز، بنفش، سبز تیره و نارنجی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا هم آنتی اکسیدان های بیشتری در طول روز به بدنتان برسد و هم کمتر دچار خستگی روزانه شوید.
 
23 توصیه تغذیه ای برای مقابله با خستگی و افسردگی 

• یکی از دلایل ابتلا به خستگی و کرختی روزانه، مصرف غذاهای چرب است. اگر می خواهید خودتان یا بیماری که در خانه دارید، کمتر احساس خستگی و سستی کنید، بهتر است گوشت های بدون چربی و سبک تر مانند ماهی، کبک، بلدرچین و بوقلمون را جایگزین گوشت گوساله و گوسفند چربی دار کنید.

• برای افزایش انرژی و کاهش خستگی روزانه، قندهای طبیعی و همراه با فیبر را جایگزین قند و شکر کنید. این قندهای طبیعی و فیبردار می توانند شامل انواع میوه ها یا آبمیوه های طبیعی باشند.

• یکی دیگر از راه های کاهش خستگی و افزایش انرژی در بدن، مصرف خوراکی های سرشار از منیزیم مانند مغزها و دانه های خام به صورت روزانه است.

• کمبود آب بدن، از مهم ترین دلایل بروز خستگی محسوب می شود. اگر مدام احساس ضعف و خستگی دارید و زیاد عرق می کنید، حتما مصرف آب و مایعات را در برنامه غذایی خود، مخصوصا در فصل های گرم سال داشته باشید.

• برای پیشگیری از خستگی های مزمن روزانه، سعی کنید غلات سبوس دار را به جای غلات آرد سفید در رژیم غذایی خود داشته باشید.

• یکی از راه های موثر دیگر برای رفع خستگی بدن، دریافت مقادیر متعادلی از کافئین در طول روز است. سعی کنید روزانه حدود 120 گرم شکلات تلخ، یکی- دو فنجان چای سبز یا چای سیاه طبیعی یا یک فنجان قهوه برای افزایش انرژی و کاهش خستگی تان مصرف کنید.

• آهن، روی و پروتیین، 3 ماده مغذی مهم برای کاهش خستگی و افزایش انرژی روزانه هستند که همگی در یک ماده غذایی به نام تخم مرغ پخته وجود دارند.


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است
نام:  
پست الکترونیکی:
نظر شما:  
کد امنیتی:

 
 
نفرات برتر مسابقات شطرنج دختران کشور در قزوین مشخص شدندکهنه باغستان قزوین از زباله پاکسازی شدسرعت وزش باد در قزوین افزایش می یابدتاسیس سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش از ثمرات انقلاب اسلامی بودبیماران روانی، افراد ناشناخته برای جامعه۴۸ درصد واحدهای مسکونی روستایی استان قزوین نوسازی شده استاستفاده شخصی از خودروهای دولتی در قزوین کنترل می شودمعاون سیاسی و امنیتی فرماندار شهرستان آبیک منصوب شدناپایداری‌ هوا در استان ادامه داردبازدید معلولان از موزه های قزوین فردا سه شنبه رایگان استاستفاده شخصی از خودروهای دولتی در قزوین کنترل می‌شودهشت هزار قزوینی برای پیاده روی اربعین ثبت نام کردندبرگزاری کنگره شهدا درقزوین باید به گفتمان ایثار در جامعه منجر شوددومین موزه مردم شناسی استان قزوین امسال راه اندازی می شودبخشدار بشاریات از توابع شهرستان آبیک منصوب شدسارق خودرو در قزوین به دام پلیس افتادپنج کتابخانه سیار به کودکان و نوجوانان قزوینی خدمات می دهندثروت، قدرت، جهل و اعتماد بیش از حد فساد انگیز استتهیه ۳۴ بسته سرمایه‌گذاری در شهرداری قزوینکهنه باغستان قزوین از زباله پاکسازی شد
تحلیل ظریفیان از حاشیه های سخنرانی روحانی در دانشگاه تهران و اعتراضات گروههای دانشجوییافکار منفی را دور بریزیدآیینه کاری و زیباسازی حرم حضرت ابوالفضل به اتمام رسید+ تصاویرجلسه اضطراری نمایندگان مجلس برای 1500 اخراجی مسکن مهر در پردیسنحوه سخن گفتن پزشکان با بیماران/ پاسخ حضرت آیت الله صانعیاعتبار پاسپورت ایرانی چطور تغییر می کند؟پیرترین زن جهان از سختی های زندگی اش می گوید! +تصاویرمراسم عجیب درآوردن چشم از حدقه در هند! +16 با تصاویرمراسم اربعین امسال حساسیت ویژه ای دارد/ تعامل مرزبانان ایران و عراق، امنیت آفرین برای هر دو کشورپرنده ابابیل را تابه حال دیده اید؟ +عکسبلایی که مهناز افشار سر پدر دنیا ویسی آورد! +عکسفال آنلاین دیوان حافظ دوشنبه 23 مهرماه 97قانون مهریه تغییر می کندمتن و حاشیه آیین آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه ها + تصاویرتجمع دانشجویان حامی روحانی علیه روحانی در دانشگاه تهران +عکسمراسم ختم مادر محسن اسماعیلی برگزار شد/ چه کسانی حضور داشتند؟پرستو صالحی؛ تهدیدی برای امنیت کشور!196 اخلالگر اقتصادی در تهران دستگیر شده اند/اعلام اسامی محکومان اقتصادی اخیر در 3 استان کشور/هشدار به فعالان بازار غیرمجاز ارز: دستگیر می شوید/در راستای نظارت های درون سازمانی قوه قضاییه، برخی متخلفان دستگیر شده اند/هشت و نیم سال حبس برای نفوذیِ دوتابعیتی که بوسیله وزارت اطلاعات شناآیا اجناس خریداری شده از سابق را می توان به قیمت روز فروخت؟ پاسخ حضرت آیت الله شبیری زنجانیآیت الله جنتی در سفر خارجی + عکس
خواستگار کینه‌جو، خودروی دختر مورد علاقه را به آتش کشیدآیا واکنش مردان و زنان نسبت به استرس یکسان است؟اولویت اصلی جذب مخاطب و سپس ارائه مضمون استجزر و مد چیست؟تاسیسات شرکت نفت با پهباد بطور مستمر پایش می شوددو کره و سازمان ملل ساختار مشورتی ایجاد کردندمحمد مسافری از هواداری اش برای تیم نساجی می گوید +فیلمحماس: هراسی از تهدیدهای توخالی اشغالگران نداریمجلسه دوستانه مدیران عامل تراکتورسازی و ذوب آهنبازیکنان غایب بولیوی مقابل ایرانمهاجمان برتر انگلیسی حاضر در لالیگا +فیلمخواستگار کینه جو، خودروی دختر مورد علاقه را به آتش کشیدتماشایی ترین مهارت های بازیکنان در فصل جاری +فیلمهافبک محبوب کی روش مصدوم شدهیئت دولت برنامه حمایتی از خانوارهای کم درآمد را بررسی کردبا 50 میلیون چه خودرویی می توان خرید؟طرح ضربتی گروه خودروسازی پورشه برای تولید خودرو الکتریکی / از سرمایه گذاری 6 میلیارد یورویی تا استخدام 1200 کارمند جدیدمرکل: به هر قیمتی، برگزیت را نمی پذیریمدشمن می خواهد مشهد را از قداست بیندازدکامپوس: ایران تیمی فوق العاده تاکتیکی است