۱۳۹۸ پنج شنبه ۲ خرداد  | 2019 5 Thursday
آرشیو خبر آمار بازدید: 418 کد مطلب: 42594  

رژیم غذایی برای مقابله با افسردگی

کاهش فعالیت فیزیکی در طول روز، افزایش زمان پشت میز نشستن و نداشتن الگوهای غذایی مناسب، همه و همه دست به دست هم داده اند تا انسان عصر ماشینی امروز را انسانی همیشه خسته و کم انرژی کنند و میزان ابتلا به بیماری نشانگان خستگی مزمن را افزایش بدهند.
۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۰ اسفند ساعت 22:00

 صدای قزوین - یکی از مشکلات رایج زندگی های ماشینی امروز، خستگی های مفرط و مزمن روزانه است. کاهش فعالیت فیزیکی در طول روز، افزایش زمان پشت میز نشستن و نداشتن الگوهای غذایی مناسب، همه و همه دست به دست هم داده اند تا انسان عصر ماشینی امروز را انسانی همیشه خسته و کم انرژی کنند و میزان ابتلا به بیماری نشانگان خستگی مزمن را افزایش بدهند. خستگی مفرط ناشی از نشانگان خستگی مزمن بیماری پیچیده ای است که دلیل مشخصی برایش تعریف نشده است.


به طور کلی نشانگان خستگی مزمن می تواند به دلیل کاهش قوای جسمانی، کاهش ایمنی بدن افسردگی، فشارهای عصبی و خستگی های مزمن فکری و جسمانی ایجاد شود. این در حالی است که ایجاد تغییراتی بسیار کوچک اما کاربردی در شیوه زندگی، مخصوصا در الگوی غذایی هرکدام از ما، می تواند به سادگی خستگی را از ما دور کند و حتی اجازه ندهد که افراد  بیمار، بیش از اندازه احساس ضعف و کمبود انرژی کنند. در ادامه این مطلب به مهم ترین ترکیبات و خوراکی هایی تاثیرگذار بر کاهش خستگی و افزایش انرژی روزانه اشاره خواهیم داشت.
 
23 توصیه تغذیه ای برای مقابله با خستگی و افسردگی 

• یکی از گیاهان موثر برای رفع خستگی روزانه یا خستگی ناشی از بیماری که در سراسر جهان هم آن را می شناسند، جین سینگ کُره ای است. مصرف جین سینگ کره ای یا محصولات حاوی آن، علاوه بر کاهش استرس، باعث افزایش گردش خون در بدن، بالارفتن انرژی و رفع خستگی می شود.

• جین سینگ کره ای و محصولات حاوی آن، بهترین ترکیب برای از بین بردن خستگی و ضعف ناشی از بیماری هستند.

• مصرف محصولات حاوی جین سینگ کره ای باعث بهبود قدرت باروری مردان، افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن، بهبود عملکرد مغزی و ذهنی و پیشگیری از ضعف در مصرف کنندگان می شود.

• جین سینگ میزان کورتیزول را در بدن کاهش می دهد و از طریق ادرار آن را دفع می کند که از این راه شرایط بدن را به حالت طبیعی باز می گرداند. عملکرد مکمل های حاوی جین سینگ به این صورت است که بدون آنکه انرژی مضاعف به بدن ببخشند، خستگی را از بدن خارج می کنند.

• شاید برایتان جالب باشد که بدانید گیاهی به نام «گوارنا» یا «گیاه چشمی» در طبیعت وجود دارد که کافئین از کافئین موجود در قهوه هم بیشتر است. از این رو، معمولا از آن در تهیه انواع نوشیدنی های انرژی زا کمک می گیرند. کافئین موجود در گوارنا، برعکس کافئین موجود در قهوه، به صورت ناگهانی در بدن آزاد نمی شود. آزاد شدن تدریجی کافئین گوارنا در بدن باعث پیشگیری از خستگی های روزانه یا خستگی های مزمن ناشی از بیماری خواهدشد.

• بد نیست این را هم بدانید که از گوارنا به عنوان انرژی زا استفاده می کردند، اما بعدها براساس آزمایش های متعدد، مشخص شد که گوارنا روی خستگی ناشی از ام اس و شیمی درمانی نیز موثر است. به جز این، این گیاه روی رفع خستگی افراد عادی هم تاثیر بسزایی دارد.

• کمبود ویتامین های گروه B، یکی از دلایل ابتلا به خستگی های مفرط در افراد سالم یا افراد مبتلا به بیماری هایی مانند کم خونی و سرطان است.

• بدن ما برای داشتن نشاط بیشتر به تمام ویتامین های گروه B یعنی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولیک اسید، بیوتین، B6 و B12 و B5 نیاز دارد.
 
23 توصیه تغذیه ای برای مقابله با خستگی و افسردگی 

• ویتامین B12 مسوول حمل و نقل اکسیژن در رگ های خونی است. کمبود این ویتامین در عروق، با کاهش اکسیژن رسانی به سراسر بدن و ایجاد خستگی مفرط همراه خواهدبود. این درحالی است که دریافت مقادیر کافی از این ویتامین می تواند با افزایش اکسیژن رسانی در بدن و بالا رفتن میزان انرژی و نشاط در فرد، همراه باشد.

• ویتامین B6 یک فاکتور است که برای سنتز نوروترنسمیترها مانند دوپامین که خلق و خو، انرژی، توانایی، تمرکز، افزایش سلامت و قدرت سیستم ایمنی را تنظیم می کند، لازم است. ویتامین B6 نقش مهمی در متابولیسم پروتیین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها دارد.

• کمبود ویتامین های گروه B با کاهش توانایی میتوکندری موجود در سلول ها، ارتباط مستقیمی دارد. میتوکندری، خانه ذخیره انرژی در سلول هاست. با این حساب، از دست دادن توانایی میتوکندری به معنای کاهش انرژی و نشاط عمومی بدن خواهدبود.

• با کمبود ویتامین های گروه B، کل فرایند بیوشیمی بدن برای تبدیل غذا به انرژی، تحت الشعاع قرار می گیرد و ایجاد اختلال در این فرایند، با کاهش انرژی در بدن همراه می شود.
 
• تمامی محصولات غنی شده با ویتامین های گروه B، میوه ها، سبزی های برگ سبز، غلات سبوس دار، لبنیات و گوشت ها، حاوی ویتامین های گروه B هستند. ویتامین B12، تنها در منابع حیوانی مانند گوشت ها، لبنیات، تخم مرغ و ماهی ها وجود دارد و منبع گیاهی برای این ویتامین در طبیعت وجود ندارد.

• یکی دیگر از ترکیبات موثر در کاهش خستگی و افزایش انرژی بدن، نوعی اسدی آمینه به نام تائورین است. تائورین با کمک به تنظیم آب و الکترولیت های بدن در کنار کمک به افزایش فعالیت های الکتریکی مغز باعث پیشگیری از ایجاد ضعف و خستگی، مخصوصا در افراد بیمار و بالا رفتن نشاط و انرژی در بدن می شود.

• تائورین به طور طبیعی در محصولاتی مانند گوشت قرمز، ماهی و شیر وجود دارد.

• به طور کلی، تمامی میوه ها و سبزی های تازه، حاوی حجم بسیار بالایی از آنتی اکسیدان ها و ریزمغذی ها هستند. یکی از مهم ترین فواید آنتی اکسیدان ها در بدن، افزایش انرژی و کاهش خستگی است. سعی کنید تا می توانید، میوه ها و سبزی هایی با رنگ های تیره تر مانند قرمز، بنفش، سبز تیره و نارنجی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا هم آنتی اکسیدان های بیشتری در طول روز به بدنتان برسد و هم کمتر دچار خستگی روزانه شوید.
 
23 توصیه تغذیه ای برای مقابله با خستگی و افسردگی 

• یکی از دلایل ابتلا به خستگی و کرختی روزانه، مصرف غذاهای چرب است. اگر می خواهید خودتان یا بیماری که در خانه دارید، کمتر احساس خستگی و سستی کنید، بهتر است گوشت های بدون چربی و سبک تر مانند ماهی، کبک، بلدرچین و بوقلمون را جایگزین گوشت گوساله و گوسفند چربی دار کنید.

• برای افزایش انرژی و کاهش خستگی روزانه، قندهای طبیعی و همراه با فیبر را جایگزین قند و شکر کنید. این قندهای طبیعی و فیبردار می توانند شامل انواع میوه ها یا آبمیوه های طبیعی باشند.

• یکی دیگر از راه های کاهش خستگی و افزایش انرژی در بدن، مصرف خوراکی های سرشار از منیزیم مانند مغزها و دانه های خام به صورت روزانه است.

• کمبود آب بدن، از مهم ترین دلایل بروز خستگی محسوب می شود. اگر مدام احساس ضعف و خستگی دارید و زیاد عرق می کنید، حتما مصرف آب و مایعات را در برنامه غذایی خود، مخصوصا در فصل های گرم سال داشته باشید.

• برای پیشگیری از خستگی های مزمن روزانه، سعی کنید غلات سبوس دار را به جای غلات آرد سفید در رژیم غذایی خود داشته باشید.

• یکی از راه های موثر دیگر برای رفع خستگی بدن، دریافت مقادیر متعادلی از کافئین در طول روز است. سعی کنید روزانه حدود 120 گرم شکلات تلخ، یکی- دو فنجان چای سبز یا چای سیاه طبیعی یا یک فنجان قهوه برای افزایش انرژی و کاهش خستگی تان مصرف کنید.

• آهن، روی و پروتیین، 3 ماده مغذی مهم برای کاهش خستگی و افزایش انرژی روزانه هستند که همگی در یک ماده غذایی به نام تخم مرغ پخته وجود دارند.


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است
نام:  
پست الکترونیکی:
نظر شما:  
کد امنیتی:

 
 
شناسایی 155 کودک بازمانده از تحصیل در قزوین پرونده های تخلف در تعزیرات حکومتی قزوین رسیدگی شدنیروی های مدیریت سیلاب در قزوین، آماده باش هستندسقوط به چاه آب منجر به مرگ پیرمرد 65 ساله قزوینی شداستخدام نیروی انتظامی «ویژه خواهران» در قزوینآغاز برداشت گل محمدی از مزارع کشاورزی استان قزوینجوانان سرمایه‌های اصلی انقلاب اسلامی هستندنظارت مستمر دامپزشکی قزوین بر رستوران‌های بین راهیدوشنبه آینده، ۲۱ رمضان و تعطیل رسمی است900 فرهنگی قزوین امسال بازنشسته می شوندکیفیت کالاهای تولیدی در استان افزایش یابدمشکلات یک سرمایه گذار خارجی در قزوین بررسی شدبارش های رگباری قزوین را فرا می گیردسافاری پارک قزوین امسال به بهره برداری می رسد207 هکتار از اراضی کشاورزی قزوین سمپاشی شدبخش خصوصی در استان قزوین باهوش و کارآمد استاستاندار قزوین از مجموعه گردشگری لاله الموت بازدید کردتوزیع قبض تلفن ثابت در شهر محمدیه متوقف می شود72 مورد اهدای عضو در قزوین انجام شدباند سارقان موتور سیکلت در تاکستان منهدم شد
قیمت سکه طرح جدید 31اردیبهشت 98 به 4میلیون و 720 هزار تومان رسیدقیمت خودروهای داخلی chr(8211) 98/03/01قیمت طلا امروز 1 خرداد 98اولین خودروی چینی در آستانه میلیاردی شدنقیمت خودروهای وارداتی شکسته می شودقیمت دلار امروز 1 خرداد 985 عامل بازگشت قیمت دلارهنرمند خویی در جشنواره خوشنویسی کشورهای جهان اسلام درخشیدبازی بی تاج و تخت/نقدی بر نحوه پایان سریال گیم آو ترونزصفحه اول روزنامه های کشوری و استانی؛چهارشنبه یکم خرداد ماه 1398 /تصاویرحاجت خواهی با کیسه مراد در ماه خدادرخواست مشترک روحانی، احمدی نژاد و خاتمی!/ افزایش اختیارات رییس جمهور؛ آری یا خیر؟عابربانک پرسپولیس و وزیر احمدی نژاد کجا شلاق می خورند؟عکس دیده نشده از امیر جدیدیفال روزانه چهارشنبه 1 خرداد 98بازهم عکسی متفاوت از عاشقانه های بهاره رهنما و حاجیصحنه غیرمنتظره ای که خدمتکاران رستوران با آن روبرو شدند!نامه جمعی از نمایندگان مجلس به هیئت رییسه مجلس درباره جلوگیری از قاچاق گندم + متن نامهماه رمضان در مناطق سیل زده آق قلافال آنلاین دیوان حافظ چهارشنبه یکم خردادماه 98
روزی چند تخم مرغ می توانیم بخوریم که سکته مغزی سراغمان نیاید؟معدوم شدن 185 هزار 659 کیلو مواد غذایی غیر بهداشتی در 10 روز اول ماه رمضان/استفاده از پنبه در حلیم غیر ممکن استداوری در قانون حمایت خانواده چگونه است؟گوگل به یک اشتباه 14 ساله اعتراف کردرشد 106 درصدی بارندگی/ ارتفاع بارش ها به 326 میلیمتر رسید5 نکته از نمایش قابل تحسین پرسپولیس مقابل السد قطردردسری که خانم مجری درست کرد!سفر برجامی هیأتی از وزارت خارجه آلمان به ایرانهشتگ هفته خراسان شمالیمجوز کاوش غار کلدر خرم آباد تمدید شدمجوز کاوش غار کلدر خرم آباد تمدید شدقیمت برنج در بازار چقدر است؟عکس مدلینگ نیوشا ضیغمیرفتار زِشت مجری ایرانی روی آنتن زنده /فیلمحکم علیرضا بیرانوند اعلام شداسماء الحسنی ؛ عماد رامیدعای روز هفدهم ماه مبارک رمضانهدف از کنفرانس اقتصادی آمریکا در بحرین وعده و وعیدهای تو خالی به فلسطینی هاستبایرن مونیخ جانشین لواندوفسکی را پیدا کردایرانپوریان: کاری که کردیم کم از قهرمانی نداشت