۱۳۹۸ شنبه ۳ فروردين  | 2019 3 Saturday
آرشیو خبر آمار بازدید: 385 کد مطلب: 43946  

در ماه رمضان چه بخوریم؟

با توجه به فرا رسیدن ماه رمضان و همزمانی آن با فصل بهار که هوا رو به گرمی می‌رود کسانی که قصد روزه گرفتن دارند باید نکات مهم تغذیه‌ای را به شدت رعایت کنند. برای اینکه بتوانید در این ماه روزه بگیرید و سلامت بمانید باید به آنچه می‌خورید و زمان خوردن خود توجه کنید.
۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ساعت 17:00

صدای قزوین - با توجه به فرا رسیدن ماه رمضان و همزمانی آن با فصل بهار که هوا رو به گرمی می‌رود کسانی که قصد روزه گرفتن دارند باید نکات مهم تغذیه‌ای را به شدت رعایت کنند. برای اینکه بتوانید در این ماه روزه بگیرید و سلامت بمانید باید به آنچه می‌خورید و زمان خوردن خود توجه کنید.

 
سحری چه بخوریم

زمان سحر باید طوری وقت بگذارید که علاوه بر زمان عبادت وقت کافی برای خوردن سحری داشته باشید. یکی از موارد اشتباه غذایی در این مرحله، غذا خوردن زیاد و با سرعت است که بلافاصله بعد از چند روز سیستم گوارشی فرد را تخریب می‌کند. سنگینی معده، طی نشدن روند طبیعی مراحل هضم غذا در طول روز، ترشی معده و در ادامه آن ناراحتی‌های معده و روده از عواقب این کار هستند.

سحری را پس از نیمه شب میل کنید. این کار باعث می‌شود مقاومت فرد روزه‌دار را به ویژه در روز‌های اول ماه رمضان، در برابر تشنگی و گرسنگی بالا برود. بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در روزه‌داری، آب است که البته می‌توان آن را با کمی آب‌لیموی تازه طعم دار کرده و نوشید.

استفاده از غذا‌های پر پروتئین مثل تخم مرغ، سویا، گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و حبوبات در وعده سحری باعث می‌شود که قند خون دیرتر افت پیدا کند و فرد کمتر احساس ضعف کند. از مصرف مواد غذایی پر فیبر مانند سبزی و میوه دریغ نکنید.

برخی افراد به دلیل خستگی و دیر بیدار شدن ترجیح می‌دهند بدون سحری روزه بگیرند. تا جایی که ممکن است این کار را نکنید. هنگام سحری آب زیاد ننوشید. نوشابه‌های گاز‌دار اصلاً مصرف نکنید. از مصرف ته دیگ و غذا‌های بسیار چرب و شور مانند آش شور، برنج و ماکارونی پرچرب در وعده سحری پرهیز کنید.

برخلاف تصور مواد قندی و شیرین مثل زولبیا و بامیه در هنگام سحر باعث افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می‌شود. برای اینکه دیرتر و کمتر احساس تشنگی کنید نباید غذا‌هایی مثل بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز، سیر، پیاز و فلفل در وعده سحری مصرف کنید. برای پیشگیری از بوی آزار‌دهنده دهان در طول روز، از مصرف سیر و پیاز در وعده سحر بپرهیزید.

نکته مهم دیگری که باید در این ماه به آن دقت کنید میزان غذایی است که می‌خورید. یکی از مشکلات در سیستم غذایی بسیاری از افراد که روزه می‌گیرند این است که میزان غذا از کنترلشان خارج می‌شود. آن‌ها با این تصور که چند ساعت گرسنه بودند و معده‌شان خالی است به خودشان فرصت می‌دهند تا حد ممکن غذا بخورند و این کار کاملاً اشتباه است. مثلاً در زمان افطار، چون به وقت شام نزدیک است، حجم غذا باید بسیار کم باشد تا قبل از شام خوردن از معده خارج شده و امکان خوردن غذای اصلی بدون اثر مضر جانبی وجود داشته باشد. از طرف دیگر حجم شام باید به نحوی کنترل شود تا هم امکان خوردن میوه و تنقلات بعد از شام باشد، هم مشکلی در روند خواب پیش نیاورد و هم مانعی بر غذا خوردن در وقت سحر نشود.

یکی از معضلات غذا خوردن در ماه رمضان که معمولاً بنا بر کمبود وقت یا استرس داشتن وقت سحر اتفاق می‌افتد سریع غذا خوردن است. این کار به هر دلیل که باشد تأثیرات مضرش بر روی معده بسیار شدید خواهد بود و عواقبی ناگوار به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین با آرامش غذا خوردن و نخوردن آن در شرایط نگرانی، استرس و ناراحتی، بسیار در تأمین سلامتی دستگاه گوارش مؤثر است.

نکته دیگر در مورد تغذیه در ماه رمضان این است که باید به زمان صرف افطار و شام توجه داشت. نباید بدون در نظر داشتن حجم غذای خورده شده در افطار وارد مرحله شام خوردن شد.

فاصله زمانی افطار و شام باید آن‌قدر باشد که در موقع صرف شام غذای هضم نشده در معده نباشد. بهتر است برای افطار خوراکی‌های سبک بخورید که بتوانید زمان شام غذای کافی میل کنید. زمان شام خوردن هم باید طوری برنامه‌ریزی شود که تا قبل از خواب زمان کافی برای هضم وجود داشته باشد و نباید با شکم پر به رختخواب رفت.

یادتان باشد نوع غذایی که هم می‌خورید خیلی مهم است. غذا‌هایی که ما می‌خوریم مهم‌ترین فاکتور تعیین کننده سلامتی و بیماری‌های ماست. عوامل متعددی، چون عدم اطلاع از مواد غذایی، قدرت هوس در انتخاب، انتخاب غذا در تنوعات مکانی-زمانی، تبلیغات تولیدکننده‌ها و انتخاب بر اساس قدرت اقتصادی در انتخاب نادرست غذایی ما دخالت دارند.

وقت افطار

افطار خود را با آب جوش، شیر یا چای ولرم باز کنید. هنگام افطار از مواد قندی که به سرعت جذب می‌شود مانند خرما، کشمش، عسل یا نبات استفاده کنید و سعی کنید برای این وعده سوپ، فرنی یا آش رقیق بخورید. نوع آش هم مهم است مثلاً اگر آش رشته در زمان افطار می‌خورید باید آن را به عنوان غذای کامل در نظر گرفت. از مصرف زیاد مواد غذایی پر چرب در وعده افطار خودداری کنید. این مواد غذایی باعث بی‌اشتهایی در هنگام سحر می‌شوند. فاصله زمانی بین افطار و شام را رعایت کنید. زمان شام هم سعی کنید که با غذا‌های سبک، کم قند و فیبردار مثل سوپ و سبزی‌ها یا سالاد که فشار چندانی به معده وارد نمی‌کنند، شروع کرده و سپس به سراغ شام اصلی بروید.

شام بهتر است از منابع پروتئینی کم چرب باشد. به عنوان مثال، مصرف تکه‌ای ماهی یا سینه مرغ کبابی همراه با انواع سبزی‌های بخارپز شده مانند هویج، لوبیا سبز، نخودفرنگی و ذرت بسیار مفید و انرژی‌زا است. در زمان افطار به نکات زیادی باید دقت کنید مثلاً از آشامیدن آب یخ یا نوشابه خیلی سرد پرهیز کنید. چای پررنگ نخورید، مواد غذایی شیرین و چرب هنگام افطار، باعث تشنگی می‌شود و مصرف زیاد نوشیدنی‌ها، به‌ویژه مایعات خنک، با رقیق کردن اسید و آنزیم‌های دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم و جذب مواد غذایی می‌شود و مشکلاتی مانند درد شکم و نفخ را ایجاد می‌کند.

نوشیدنی‌ها

شربت آب‌لیمو

شربت آب‌لیمو اگر کم شیرین باشد سبب ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را در روزه‌داران برطرف می‌کند.

شربت خاکشیر و تخم شربتی

این نوشیدنی بسیار خنک‌کننده و ضد عطش است. تخم شربتی، چون خاصیت نگه‌داری آب در دانه‌های خود را دارد و می‌تواند آب را به تدریج به بدن برساند. در نتیجه نیاز بدن را به مدت طولانی‌تر نسبت به آب تأمین می‌کنند. بهتر است آن‌ها را بدون شکر یا با شکر کم مصرف کرد.

کاسنی

یکی دیگر از عرقیات خنک کاسنی است. از این رو پیشنهاد می‌شود نوشیدنی‌های مخصوص ماه رمضان مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط و سپس استفاده کنید.

سکنجبین

شربت سکنجبین به تنهایی یا با اضافه کردن سکنجبین به خاکشیر نیز می‌تواند به رفع عطش کمک کند و بهتر است این ترکیب را تهیه و برای رفع تشنگی آن را بنوشید.

دم‌کرده نعناع

نعناع از سبزی‌هایی است که طبع خنکی دارد، دم‌کرده برگ خشک نعناع یا مخلوط آن با عسل بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی می‌شود. مصرف شربت نعناع هم برای رفع تشنگی بسیار مفید است. این شربت نیز به میزان زیادی از عطش جلوگیری می‌کند و از نوشیدنی‌های خوب برای ماه رمضان است.

گل‌گاوزبان و نبات

گل گاو زبان را با لیمو عمانی و سنبل‌الطیب دم کنید و با کمی نبات بنوشید، هم به آرامش اعصاب کمک می‌کند و هم برای رفع تشنگی مفید است.


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است
نام:  
پست الکترونیکی:
نظر شما:  
کد امنیتی:

 
 
رونق تولید رمز حل مشکلات کشور استکشف 13 کیلوگرم تریاک در قزوینعرضه میوه تنظیم بازار در قزوین از سرگرفته می شودجشنواره عیدانه برای تقویت نشاط عمومی در قزوین برگزار می شوددانشگاه بین المللی امام (ره) بدون آزمون دانشجوی دکتری می پذیرداورژانس قزوین در 1135 ماموریت نوروزی حضور یافتاستقرار پایگاه سوخت رسانی سیار در آزادراه قزوین-رشتقزوین مقصدگردشگری معنوی ماندگارمرگ خاموش یک زن در الوندتکواندو کار قزوینی مسافر منچستر شدرقابت های والیبال نونهالان استان قزوین پایان یافتسانحه رانندگی در بویین زهرا 3 کشته بر جای گذاشتخواص خوراکی‌های هفت سینتوزیع میوه عید تنظیم بازار در قزوین تا 15 فروردین ادامه داردسازمان صنعت نبض اقتصاد استان قزوین استساعات کار موزه های قزوین در نوروز، 9 صبح تا 21 شبرونق تولید مهم ترین اولویت مدیران قزوین در سال 98 استمحورهای مواصلاتی استان قزوین پر ترافیک استبرنامه جامع کاهش تصادفات رانندگی قزوین تهیه شودکاهش سرقت از اولویت های پلیس در سال 98 است
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی خبر داد بازدید 118 هزار نفر از جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی/ افزایش 100 درصدی بازدید از موزه هاسقوط تاریخی دستمزد کارگران در سال 97 +نمودار مقایسه سال هاتداوم ثبات در قیمت سکه و ارز + جدولعرضه ارز مورد نیاز مردم از امروز در صرافی های منتخبآخرین قیمت ها در بازار خودرو / سیر نزولی قیمت خودروهای داخلیساعت پخش مسابقه برنده باش در نوروز 98 + زمان تکرارخاطره هاشمی طبا از برخورد هاشمی با وزیری که در دولت به او جسارت کردلحظه شهادت دو مأمور نیروی انتظامی در اولین روز سال در مشهد +فیلمنوروزمهربانی وهمدلی/ رسول صدر عاملی: مراقبت کنیم از یکدیگر/ هرکه درهرکجا مسؤلیت حرفه یی و اجتماعی خودرا درست انجام دهداقدامات حمایتی دولت برای سیل زدگاندولت خسارت های سیل شمال را جبران می کندقشنگ ترین اتفاق زندگی امیر علی اکبری +فیلمسید حسن خمینی با آسیب دیدگان سیل گلستان ابراز همدردی کردوضعیت گمیشان به اندازه آق قلا حاد نیست/ایجاد موانع در برابر سیلوزیر کشور: استاندار گلستان از یک ماه پیش در خارج کشور حضور دارددر ارتباط ویدئو کنفرانس وضعیت استان های درگیر سیل بررسی شد/ تاکید رییس جمعیت بر ضرورت پشتیبانی از استان های سیل زدهخدمات 100 گروه جهادی به مددجویان مناطق محروم کشور در تعطیلات نوروزیچرایی احادیث دور از انتظار راجع به زنانآزادی زندانی بدهکار مهریه با همت اعضای شورای حل اختلافانقلاب معدنی در راه است/ شکایت از 5 نماینده/ اجرای سند 2030 در خیلی از مدارس/ وعده های شکلاتی آقای ترامپ/ نمایندگان تهران کاهش می یابد/ راه افزایش حقوق کارمندان طبقه پایین باز شد
رهبر انقلاب: همه وظیفه داریم به کمک سیل‌زدگان در استان‌های کشور بشتابیمهزارچشم تا مریوانچین ادعای آمریکا درباره تهدید پکن را رد کرداختصاص 30 میلیارد تومان تنخواه برای جبران خسارت سیل گلستاناسکان اضطراری مسافران در هرمزگانورودی های مشهد ترافیک سنگین دارندوضعیت محورهای مواصلاتی کشور250 هزار و 155 نفر شب اقامت در هرمزگان ثبت شدمصدومیت 4 نفر بر اثر واژگونی خودرو در قوچاننقش موثر مدیریت شهری مشهد در جذب سرمایه گذار و گردشگر خارجیهمه وظیفه دارند به کمک سیل زدگان بشتابندتردد در محورهای ارتباطی اصفهان 6 درصد افزایش یافتمدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد آمادگی کامل بندر چابهار در واردات کالاهای اساسی کشورنگاهی به داربی های نوروزیاقامت بیش از 740 هزار نفرگردشگر طی 5 روز گذشته در فارسآمادگی مصدومان استقلال برای رویارویی با پرسپولیس+ عکسمدیرکل جمعیت هلال احمر کرمان عنوان کرد ارائه خدمت بیش از یک هزار نفر در طرح ملی خدمات نوروزی کرمانآغاز دومین جشنواره فرهنگ و سنن ایرانی در قزوینبیرانوند مرد سال فوتبال ایران شد122 معتاد متجاهر و کارتن خواب در قزوین جمع آوری شد