۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۷ دي  | 2019 1 Thursday
آرشیو خبر آمار بازدید: 87 کد مطلب: 48062  

خوراکی‌های پاییزی مفید برای سلامتی

پاییز سوپرفودهای فراوانی برای‌تان آورده است که ممکن است از آنها غافل باشید. با کوتاه‌تر شدن روزها و بلند شدن شبها و سردتر شدن هوا، تغذیه‌ با مواد غذایی باارزش که به سیستم ایمنی بدن کمک کنند و انرژی بیشتری به شما بدهند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
۱۳۹۷ شنبه ۱۲ آبان ساعت 23:40

 صدای قزوین -  تابستان تمام شده و همه‌ی آن توت‌ها و تمشک‌های سرشار از آنتی اکسیدان، هندوانه و طالبی آبدار و شیرین و سبزیجات تابستانی محلی را نیز با خود برده است.


اما پاییز چطور؟ پاییز نیز سوپرفودهای فراوانی برای‌تان آورده است که ممکن است از آنها غافل باشید. با کوتاه‌تر شدن روزها و بلند شدن شبها و سردتر شدن هوا، تغذیه‌ با مواد غذایی باارزش که به سیستم ایمنی بدن کمک کنند و انرژی بیشتری به شما بدهند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

1. سیب

خیلی‌ها ممکن است از خوردن سیب این سوپرفود پاییزی غفلت کنند. انواع سیب، منابع فوق العاده‌ای از فیبرها و آنتی اکسیدانها هستند.

ماده‌ای به نام کوئرستین در سیب وجود دارد که می‌تواند نقش مهمی در حافظه و یادگیری داشته باشد و از زوال عقل و سایر بیماریهای مرتبط با سن پیشگیری کند.

رژیم غذایی که سیب هم در آن وجود دارد برای کاهش ریسک بیماری قلبی و انواع سرطانها مفید است. به سیب تنها به چشم یک میان وعده نگاه نکنید؛ می‌توانید سیب خرد شده را به اوتمیل صبحانه‌تان اضافه کنید یا پوره‌ی آن را در اسموتی و سوپ‌تان بریزید و یا در نان و شیرینی‌هایی که می‌پزید از آن استفاده کنید.

طعم‌های پاییزی

2. چغندر قرمز

چغندر قرمز که شکل پخته شده‌ی آن به لبو شهرت دارد، یک سبزی ریشه‌ای است که مقادیر فراوانی نیترات دارد و می‌تواند به جریان خون بهتر و رساندن اکسیژن بیشتر به عضلات کمک کند و در نتیجه عملکرد ورزشی‌تان را بهتر کند. مطالعات نشان داده مصرف تقریبا یک فنجان آب چغندر قرمز خام به مدت دو هفته، می‌تواند فشار خون را تنظیم کرده و از التهاب بکاهد.

حتی برگهای چغند قرمز نیز خوردنی‌اند. شما می‌توانید چغندر قرمز خرد شده را به سالادهای‌تان اضافه کنید و اگر وقت ِ پختن آنها را ندارید می‌توانید به صورت خام از آنها استفاده کنید. یک پیشنهاد خوشمزه‌ی دیگر هم اینکه می‌توانید آن را برش‌های نازکی بزنید و بپزید یا کمی تفت دهید و به صورت چیپس سالم میل کنید.

 
3. کلم فندقی

بیشتر سبزیجات کلمی مانند بروکلی و کلم برگ، سوپرفود محسوب می‌شوند.

کلم فندقی نیز عضوی از همین خانواده است. کلم فندقی سولفوروفان دارد؛ ترکیبی که ثابت شده خواص ضد سرطانی دارد. این سبزی کلمی فیبر فراوان دارد.

یک فنجان کلم فندقی بیش از 100 درصد از ویتامین C مورد نیازتان در روز را تامین می‌کند. می‌توانید کلم فندقی را کمی تفت دهید و از کمی پنیر پارمزان یا سرکه بالزامیک به عنوان تاپینگ آن استفاده کنید.

 
4. کدو تنبل

کدو تنبل یا کدو حلوایی هم مانند سایر میوه‌‌ها و سبزیهای پوست نارنجی، منبع خوبی از بتا کاروتن است. بتا کاروتن، پروویتامینی است که به تولید انرژی کمک می‌کند. کدو تنبل ویتامین C دارد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، بنابراین در فصل سرما و سرماخوردگی بسیار مفید است.

کدو تنبل را خرد کنید و با کمی روغن زیتون یا شیره خرما تفت دهید. می‌توانید کدو حلوایی را به عنوان جایگزینی برای سس پاستا، به نودل‌تان اضافه کنید.

تخم کدو نیز منبع خوبی از منیزیم و زینک است. آنها را در فر برشته کنید و پس از اضافه کردن نمک، فلفل، پودر سیر، فلفل کاین، دارچین و یا هر ادویه‌ی دیگری که دوست دارید میل کنید.

 
5. انجیر

اگر اهل انجیر خوردن نیستید اشتباه می‌کنید. انجیر سرشار از پتاسیم، کلسیم و آهن است و ضمنا فیبر زیادی هم دارد.

شیرینی طبیعی انجیر و بافت خاص آن باعث شده یکی از مواد اصلی در بسیاری از کیک‌ها و شیرینی‌ها باشد، اما انجیر خرد شده را هم می‌توانید به سالادهای‌تان اضافه کنید.

 
6. گلابی

گلابی سرشار از فیبر است و به سلامت گوارش کمک می‌کند. گلابی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C نیز هست که در پوست آن متمرکز شده، پس آن را با پوست بخورید.

پتاسیم موجود در گلابی به عملکرد اعصاب و عضلات کمک می‌کند. می‌توانید گلابی را مانند سیب میل کنید یا چند برش از آن را به اوتمیل، سالاد و یا پنیر گریل شده اضافه کنید. تهیه‌ی یک دسر خوشمزه با گلابی هم بد نیست.

 
7. خرمالو

خرمالو در واقع نوعی میوه‌ی گوشتالوست اما در ظاهر بیشتر شبیه گوجه فرنگی نارنجی است. خرمالو سرشار از ویتامین A است و بیش از نیمی از نیاز روزانه‌ی شما به این ویتامین را تامین می‌کند.

خرمالو منبع خوبی از اسید فولایک برای زنانی که قصد بارداری دارند محسوب شده و منیزیم فراوانی هم دارد که به غلبه بر استرس و اضطراب کمک می‌کند. می‌توانید از خرمالو در سالاد و اوتمیل‌تان استفاده کنید. خرمالوی پخته شده یا کبابی را می‌توانید به عنوان دسر میل کنید.

 
8. انار

انار این میوه‌ی جذاب و دوست داشتنی پاییزی هم منبع عالی دیگری از پتاسیم به شمار می‌رود. همچنین، انار آنتی اکسیدانهایی دارد که به ریکاوری عضلات بعد از تمرینات سنگین قدرتی کمک می‌کنند.

مطالعه‌ای نشان داده آب انار به طور متوسط، ظرفیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به آب انگور یا چای سبز دارد. شما می‌توانید دانه‌های زیبا و یاقوتی انار را در ماست بریزید یا با اوتمیل‌تان ترکیب کنید، روی سالادتان بریزید و یا از آب آن در اسموتی‌ها استفاده کنید.

 
9. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین می‌تواند جایگزین سالم‌تری برای سیب زمینی سفید باشد.

این غده‌ی نارنجی رنگ منبع خوبی از فیبر، پتاسیم، ویتامین C و E و بتاکاروتن است. شما می‌توانید هر جوری که دوست دارید آن را آماده کنید، فقط یادتان باشد پختن آن باعث می‌شود بتاکاروتن بیشتری به بدن‌تان برسد و بدن هم راحت‌تر بتواند مواد مغذی‌اش را جذب کند.

 
10. چغندر برگ

خیلی از ما با سرد شدن هوا، خوردن سالاد را فراموش می‌کنیم اما در این فصل نیز سبزیجات زمستانی مفید و فراوانی وجود دارد که می‌توانیم سالادهای خوشمزه‌ای با آنها تهیه کنیم و چغندر برگ هم یکی از آنهاست.

یک فنجان چغندر برگ پخته شده فقط 20 کالری دارد اما بیش از 3 گرم پروتئین و 4 گرم فیبر دارد. ضمنا چغندر برگ دارای دوز مناسبی از پتاسیم است.

این سبزی نسبت به کاهوهای تابستانی، بافت سخت‌تری دارد، بنابراین می‌توانید کمی آن را بخارپز کرده و همراه با پاستا یا در انواع سوپ از آن استفاده کنید.

 


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است
نام:  
پست الکترونیکی:
نظر شما:  
کد امنیتی:

 
 
زنان باید بین حرفه و زندگی خود تعادل ایجاد کنندمصرف خون در بیمارستان های قزوین 12 درصد بهینه شدمسئولان نباید سفره شان را از مردم جدا کنندحجم خدمات رسانی به روستاها باید افزایش یابدفرش قزوین با ثبت ملی تجاری‌سازی می‌شودمصرف خون در بیمارستان های قزوین 12 درصد بهینه شدشهردار آوج دستگیر شد3797مددجو در قزوین از تسهیلات صندوق امداد ولایت بهره مند شدندگشایش چهاردهمین نمایشگاه تخصصی مبلمان در قزوینبانک‌های غیر ربوی باید حمایت شوندبازار پرنده فروشان قزوین به خارج از شهر منتقل شودپیشخوان روزنامه های امروز صبح استان / پنجشنبه استان قزوین برای کولاک و سرمای هفته آینده در آماده باش استواکسیناسیون ۴۹ هزار رأس دام سنگین علیه تب برفکی در قزوینجلسه اضطراری شورای راهداری استان قزوین تشکیل شدراه‌های ارتباطی 90 روستا در قزوین بازگشایی شدنقش مساجد در کاهش آسیب های اجتماعی بی بدیل استخرید تضمینی گندم در قزوین امسال 20 درصد افزایش یافت 401 پروژه دهیاری های قزوین در دهه مبارک فجر افتتاح می شودمدیران تولیدی قزوین از روش های جدید مدیریتی بی بهره اند
آسیب های اجتماعی به شکل خزنده خسارت وارد می کنند 401 پروژه دهیاری های قزوین در دهه مبارک فجر افتتاح می شودپیشخوان روزنامه های امروز صبح استان / چهارشنبه کنترل سگ های ولگرد برای پیشگیری از مشکلات بهداشتی ضروری استیکی از ارکان حقوق شهروندی آموزش حقوق کودکان استافزایش جمعیت سالمندان میزان اهدای خون را کاهش می دهداستان قزوین برای کولاک و سرمای هفته آینده در آماده باش استخرید تضمینی گندم در قزوین امسال 20 درصد افزایش یافتمدیران تولیدی قزوین از روش های جدید مدیریتی بی بهره اندنقش مساجد در کاهش آسیب های اجتماعی بی بدیل استواکسیناسیون ۴۹ هزار رأس دام سنگین علیه تب برفکی در قزوینجلسه اضطراری شورای راهداری استان قزوین تشکیل شدراه‌های ارتباطی 90 روستا در قزوین بازگشایی شدبانک‌های غیر ربوی باید حمایت شوندشهردار آوج دستگیر شدحجم خدمات رسانی به روستاها باید افزایش یابد3797مددجو در قزوین از تسهیلات صندوق امداد ولایت بهره مند شدندفرش قزوین با ثبت ملی تجاری‌سازی می‌شودمصرف خون در بیمارستان های قزوین 12 درصد بهینه شدمصرف خون در بیمارستان های قزوین 12 درصد بهینه شد
پرتاب ماهواره منافاتی با قطعنامه های سازمان ملل نداردعکس/ حضور ظریف در حرم امام حسین(ع)گاف و دروغ شاخدار سایت انتخاب در دفاع از BBC و حمله به شریعتمداریولایتی سانحه سقوط هواپیمای 707 باری ارتش را تسلیت گفت10 روستای کوهین با مشکلات صدور اسناد ملکی مواجه هستندترزا می در سمت خود ابقا شدآخرین قیمت طلا و سکه در روز چهارشنبه 1397/10/26، افزایش مجدد قیمت هاوعده وزیر راه برای اتمام مسکن مهر تا پایان 98دلایل دادسرا علیه متهمان بانک سرمایه قوی استمیزان آلودگی صوتی در اغلب مناطق تهران بیش از حد استاندارد استحضرت آیت الله نوری همدانی: معیشت مردم بر همه چیز مقدم است/ انتقاد از عدم نظارت بر بازاربی اخلاقی در ماجرای ازدواج مجدد همسر حججیایران در سوریه می ماندمحمدرضا اعتمادیان درگذشتمطالبات رهبری در دیدار مردم قم محقق شوداجرای نظام رتبه بندی به منزلت معلمان و ارتقای کیفیت آموزشی کمک زیادی می کندابلاغیه خواندنی شهید مهدی باکری به فرماندهان زیر دستش +عکسصوت/ حقوق زنان را بدهید، مهریه را پس بگیریدبی بی سی: اگر اشرف غنی انتخاب شود، ریاست اجرایی حذف خواهد شدوزارت دفاع جان باختن اعضای تیم پروازی و خدمه هواپیمای 707 را تسلیت گفت
800 روستای بالای 20 خانوار گیلان طرح هادی دارندکاهش پروازهای داخلی و خارجی نسبت به سال گذشتهتحریم های آمریکا تا 10 سال آینده نیز تداوم خواهد یافتخانه های شهرداری به کدام مدیران رسید؟جاذبه متولیان فرهنگی باید ببیشتر از دافعه آن ها باشدشهریه مناطق محروم را 50 درصد کاهش دادیمراهنمای برای انتخاب رنگ سقف برای بزرگ نشان دادن فضانقاشی بکشید تا آلزایمر نگیریدجعل عنوان برای فرار از مالیاتکاهش 9 درصدی سزارین در بیمارستان های کرمانشاهجولیانی تلویحا تبانی نزدیکان ترامپ را با روسیه تایید کردحیرت و عصبانیت استکبار از دستاوردهای انقلاب در عرصه های مختلف +فیلممعاملات هفتگی تالار بورسآغاز مراسم تشییع پیکر مرحوم حسین محب اهریتشییع پیکر سرهنگ عزیزالله علیزاده در آملتصادف خسارتی در محور گرمسار - ایوانکیایرانشهر، باهوایی بهاری و دلنشین در زمستاناصلاح 36 کیلومتر از شبکه و انشعابات آب شرب قزوینیخ زدگی محورهای مواصلاتی در 9 استان کشورگفت وگو با همسر تنها بازمانده سانحه بویینگ 707