۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۰ آذر  | 2019 12 Wednesday
آرشیو خبر آمار بازدید: 231 کد مطلب: 48062  

خوراکی‌های پاییزی مفید برای سلامتی

پاییز سوپرفودهای فراوانی برای‌تان آورده است که ممکن است از آنها غافل باشید. با کوتاه‌تر شدن روزها و بلند شدن شبها و سردتر شدن هوا، تغذیه‌ با مواد غذایی باارزش که به سیستم ایمنی بدن کمک کنند و انرژی بیشتری به شما بدهند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
۱۳۹۷ شنبه ۱۲ آبان ساعت 23:40

 صدای قزوین -  تابستان تمام شده و همه‌ی آن توت‌ها و تمشک‌های سرشار از آنتی اکسیدان، هندوانه و طالبی آبدار و شیرین و سبزیجات تابستانی محلی را نیز با خود برده است.


اما پاییز چطور؟ پاییز نیز سوپرفودهای فراوانی برای‌تان آورده است که ممکن است از آنها غافل باشید. با کوتاه‌تر شدن روزها و بلند شدن شبها و سردتر شدن هوا، تغذیه‌ با مواد غذایی باارزش که به سیستم ایمنی بدن کمک کنند و انرژی بیشتری به شما بدهند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

1. سیب

خیلی‌ها ممکن است از خوردن سیب این سوپرفود پاییزی غفلت کنند. انواع سیب، منابع فوق العاده‌ای از فیبرها و آنتی اکسیدانها هستند.

ماده‌ای به نام کوئرستین در سیب وجود دارد که می‌تواند نقش مهمی در حافظه و یادگیری داشته باشد و از زوال عقل و سایر بیماریهای مرتبط با سن پیشگیری کند.

رژیم غذایی که سیب هم در آن وجود دارد برای کاهش ریسک بیماری قلبی و انواع سرطانها مفید است. به سیب تنها به چشم یک میان وعده نگاه نکنید؛ می‌توانید سیب خرد شده را به اوتمیل صبحانه‌تان اضافه کنید یا پوره‌ی آن را در اسموتی و سوپ‌تان بریزید و یا در نان و شیرینی‌هایی که می‌پزید از آن استفاده کنید.

طعم‌های پاییزی

2. چغندر قرمز

چغندر قرمز که شکل پخته شده‌ی آن به لبو شهرت دارد، یک سبزی ریشه‌ای است که مقادیر فراوانی نیترات دارد و می‌تواند به جریان خون بهتر و رساندن اکسیژن بیشتر به عضلات کمک کند و در نتیجه عملکرد ورزشی‌تان را بهتر کند. مطالعات نشان داده مصرف تقریبا یک فنجان آب چغندر قرمز خام به مدت دو هفته، می‌تواند فشار خون را تنظیم کرده و از التهاب بکاهد.

حتی برگهای چغند قرمز نیز خوردنی‌اند. شما می‌توانید چغندر قرمز خرد شده را به سالادهای‌تان اضافه کنید و اگر وقت ِ پختن آنها را ندارید می‌توانید به صورت خام از آنها استفاده کنید. یک پیشنهاد خوشمزه‌ی دیگر هم اینکه می‌توانید آن را برش‌های نازکی بزنید و بپزید یا کمی تفت دهید و به صورت چیپس سالم میل کنید.

 
3. کلم فندقی

بیشتر سبزیجات کلمی مانند بروکلی و کلم برگ، سوپرفود محسوب می‌شوند.

کلم فندقی نیز عضوی از همین خانواده است. کلم فندقی سولفوروفان دارد؛ ترکیبی که ثابت شده خواص ضد سرطانی دارد. این سبزی کلمی فیبر فراوان دارد.

یک فنجان کلم فندقی بیش از 100 درصد از ویتامین C مورد نیازتان در روز را تامین می‌کند. می‌توانید کلم فندقی را کمی تفت دهید و از کمی پنیر پارمزان یا سرکه بالزامیک به عنوان تاپینگ آن استفاده کنید.

 
4. کدو تنبل

کدو تنبل یا کدو حلوایی هم مانند سایر میوه‌‌ها و سبزیهای پوست نارنجی، منبع خوبی از بتا کاروتن است. بتا کاروتن، پروویتامینی است که به تولید انرژی کمک می‌کند. کدو تنبل ویتامین C دارد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، بنابراین در فصل سرما و سرماخوردگی بسیار مفید است.

کدو تنبل را خرد کنید و با کمی روغن زیتون یا شیره خرما تفت دهید. می‌توانید کدو حلوایی را به عنوان جایگزینی برای سس پاستا، به نودل‌تان اضافه کنید.

تخم کدو نیز منبع خوبی از منیزیم و زینک است. آنها را در فر برشته کنید و پس از اضافه کردن نمک، فلفل، پودر سیر، فلفل کاین، دارچین و یا هر ادویه‌ی دیگری که دوست دارید میل کنید.

 
5. انجیر

اگر اهل انجیر خوردن نیستید اشتباه می‌کنید. انجیر سرشار از پتاسیم، کلسیم و آهن است و ضمنا فیبر زیادی هم دارد.

شیرینی طبیعی انجیر و بافت خاص آن باعث شده یکی از مواد اصلی در بسیاری از کیک‌ها و شیرینی‌ها باشد، اما انجیر خرد شده را هم می‌توانید به سالادهای‌تان اضافه کنید.

 
6. گلابی

گلابی سرشار از فیبر است و به سلامت گوارش کمک می‌کند. گلابی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C نیز هست که در پوست آن متمرکز شده، پس آن را با پوست بخورید.

پتاسیم موجود در گلابی به عملکرد اعصاب و عضلات کمک می‌کند. می‌توانید گلابی را مانند سیب میل کنید یا چند برش از آن را به اوتمیل، سالاد و یا پنیر گریل شده اضافه کنید. تهیه‌ی یک دسر خوشمزه با گلابی هم بد نیست.

 
7. خرمالو

خرمالو در واقع نوعی میوه‌ی گوشتالوست اما در ظاهر بیشتر شبیه گوجه فرنگی نارنجی است. خرمالو سرشار از ویتامین A است و بیش از نیمی از نیاز روزانه‌ی شما به این ویتامین را تامین می‌کند.

خرمالو منبع خوبی از اسید فولایک برای زنانی که قصد بارداری دارند محسوب شده و منیزیم فراوانی هم دارد که به غلبه بر استرس و اضطراب کمک می‌کند. می‌توانید از خرمالو در سالاد و اوتمیل‌تان استفاده کنید. خرمالوی پخته شده یا کبابی را می‌توانید به عنوان دسر میل کنید.

 
8. انار

انار این میوه‌ی جذاب و دوست داشتنی پاییزی هم منبع عالی دیگری از پتاسیم به شمار می‌رود. همچنین، انار آنتی اکسیدانهایی دارد که به ریکاوری عضلات بعد از تمرینات سنگین قدرتی کمک می‌کنند.

مطالعه‌ای نشان داده آب انار به طور متوسط، ظرفیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به آب انگور یا چای سبز دارد. شما می‌توانید دانه‌های زیبا و یاقوتی انار را در ماست بریزید یا با اوتمیل‌تان ترکیب کنید، روی سالادتان بریزید و یا از آب آن در اسموتی‌ها استفاده کنید.

 
9. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین می‌تواند جایگزین سالم‌تری برای سیب زمینی سفید باشد.

این غده‌ی نارنجی رنگ منبع خوبی از فیبر، پتاسیم، ویتامین C و E و بتاکاروتن است. شما می‌توانید هر جوری که دوست دارید آن را آماده کنید، فقط یادتان باشد پختن آن باعث می‌شود بتاکاروتن بیشتری به بدن‌تان برسد و بدن هم راحت‌تر بتواند مواد مغذی‌اش را جذب کند.

 
10. چغندر برگ

خیلی از ما با سرد شدن هوا، خوردن سالاد را فراموش می‌کنیم اما در این فصل نیز سبزیجات زمستانی مفید و فراوانی وجود دارد که می‌توانیم سالادهای خوشمزه‌ای با آنها تهیه کنیم و چغندر برگ هم یکی از آنهاست.

یک فنجان چغندر برگ پخته شده فقط 20 کالری دارد اما بیش از 3 گرم پروتئین و 4 گرم فیبر دارد. ضمنا چغندر برگ دارای دوز مناسبی از پتاسیم است.

این سبزی نسبت به کاهوهای تابستانی، بافت سخت‌تری دارد، بنابراین می‌توانید کمی آن را بخارپز کرده و همراه با پاستا یا در انواع سوپ از آن استفاده کنید.

 


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است
نام:  
پست الکترونیکی:
نظر شما:  
کد امنیتی:

 
 
۲۴ پژوهشگر برتر استان قزوین تجلیل شدندمراکز فرهنگی و اجتماعی شهرستان آوج تجهیز می‌شوندانفجار کپسول سی ان جی با یک کشته و ۴ مصدوم در قزوینمصرف بنزین در قزوین ۱۵ درصد کاهش یافتقاچاقچی اقلام آرایشی در قزوین ۳۰۰ میلیون ریال جریمه شدرئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین استعفا کردتنیسور قزوینی به رقابت‌های جهانی اعزام می‌شودپیشخوان روزنامه های امروز صبح استان / چهارشنبهتیم والیبال شهرداری قزوین برابر عقاب تهران به برتری رسیدکشف بیش از ۱۸۳ هزار عدد مواد محترقه در قزوین جشنواره آش رشته و دیماج در قزوین برگزار شد۹ شعبه در دادسراهای قزوین به تخلفات انتخاباتی رسیدگی می‌کننداینترنت رسانی به نقاط محروم تسریع شودمنازل هزار مددجوی قزوینی به سامانه برق خورشیدی تجهیز می‌شودرشد ۱۰ درصدی حضور گردشگران خارجی در قزوین۴۰۰ مددجوی قزوین از تسهیلات اشتغال بهره‌مند شدندصادرکنندگان فرآورده‌های نفتی قزوین از مشکلات خود می‌گویند۱۵۷ فروشگاه سموم کشاورزی در قزوین فعالیت دارند۲۸۴ هزار و ۶۴۷ خانوار در قزوین یارانه حمایتی دریافت کردندرفتار درست مصرف کردن را به دانش آموزان آموزش می دهیم
پیشخوان روزنامه های امروز صبح استان / سه شنبهرفتار درست مصرف کردن را به دانش آموزان آموزش می دهیمتخلفات انتخاباتی به صورت مستند ارائه شود۱۵۷ فروشگاه سموم کشاورزی در قزوین فعالیت دارند تولید خوراک دام و طیور در مراکز پرورش ممنوع استتاسیس مراکز ماده ۱۶ در قزوین پیگیری شود۲۸۴ هزار و ۶۴۷ خانوار در قزوین یارانه حمایتی دریافت کردندصادرکنندگان فرآورده‌های نفتی قزوین از مشکلات خود می‌گوینداینترنت رسانی به نقاط محروم تسریع شود۴۰۰ مددجوی قزوین از تسهیلات اشتغال بهره‌مند شدندرشد ۱۰ درصدی حضور گردشگران خارجی در قزوینمنازل هزار مددجوی قزوینی به سامانه برق خورشیدی تجهیز می‌شود۹ شعبه در دادسراهای قزوین به تخلفات انتخاباتی رسیدگی می‌کنندجشنواره آش رشته و دیماج در قزوین برگزار شدکشف بیش از ۱۸۳ هزار عدد مواد محترقه در قزوین تیم والیبال شهرداری قزوین برابر عقاب تهران به برتری رسیدرئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین استعفا کردمصرف بنزین در قزوین ۱۵ درصد کاهش یافتتنیسور قزوینی به رقابت‌های جهانی اعزام می‌شودپیشخوان روزنامه های امروز صبح استان / چهارشنبه
حاجی میرازیی به خاطر تعلل در استخدام معلمان حق التدریس تذکر گرفترفع یک نگرانی در مورد طرح رتبه بندی معلمانتذکر به حاجی میرزایی درباره استخدام حق التدریسی هارفتارهایی که زائران ایرانی اربعین باید از آنها دوری کنند!رفع یک نگرانی درباره طرح رتبه بندی معلماناز خانه فرار کردم و با دوشنبه ازدواج کردم/ حالا می خواهد من و 3 فرزندم را به افغانستان ببرددستگیر ورزشکار مشهور در پایتخت / او چه کسی است و جرمش چیست؟خانواده بیرانوند اجازه دهند علت مرگ را اعلام می کنیم!تصادف مرگبار اتوبوس در زنجان/42 کشته و زخمیربودن دختر 2 ساله توسط زن معتاد / یسنا کوچولو در حالی که یک قدم تا مرگ فاصله داشت پیدا شدواکنش مردم به دیدار کتایون ریاحی با دالایی لاما + عکسچگونه اپلیکیشن های گوشی قدیمی خود را به دستگاه اندرویدی جدید منتقل کنیم؟استخدام مدیر اداری در آموزشگاه زبان آفاق در تهرانفضانوردی که قرآن را به فضا بردخون انصاری فرد به جوش آمدتحلیل فوتبالی؛ از جای خالی شجاع خلیل زاده در تیم ملی تا پرسپولیس بدون سید جلالاستراماچونی در اینتر برنامه نویس بود؟!جانشین دیاباته؛ آبروی استراماچونی!انتقال یکی از گزینه های خارجی استقلال منتفی شدخرید جدید استقلال لو رفت؛ مهاجم 31 ساله بریتانیایی در تهران!
واژگونی یک دستگاه اتوبوس در زنجانهشدار هواشناسی به مناطق جنوبی کشورآغاز طرح زمستانه پلیس راهور در ۳۰ استانطرح زمستانی پلیس راهور کلید خوردرییس پلیس فتا: شهروندان هر چه سریعتر رمز دوم پویا را فعال کنندرانندگان متخلف هم در تصادفات دیه خواهند گرفتجدیدترین قیمت خودروهای سایپا در بازار امروز ۹۸/۰۹/۲۰ - سراتو ۳۳۵ میلیون تومان شداختلال پیام‌رسان‌های داخلی در زمان قطعی اینترنت به عدم حمایت دولت بازمی‌گرددخواص بی نظیر گوشت بوقلمون را بشناسیدغذاهای سالم بیرون از منزلدانشجویان تئاتر پیشینه‌ای از هنر نمایش ندارندبعد از خوردن این میوه مسواک نزنید!حکم نجفی صادر شد+جزییاتنقشینه: پسرم می‌گوید «هوا را به گونه‌ای پیش بینی کن که مدارس تعطیل شود»آغاز طرح ترافیکی زمستان 98 در سراسر کشورشیردهی نجات جان مادر است یا نوزاد؟معلولانی که از پشت شیشه ماشین دیده نمی‌شوند/ سهم کوچک سازمان بهزیستی از بودجه دولتدلار عقب نشینی کرد+آخرین نرخ دلار و یوروحکم پرونده «نجفی» صادر شدنه گفتن به کودک و عمل به آن